Kan je depressie weggaan door af te vallen?

Ik voel mezelf weer ateeds verder wegzakken in die depressie... T ging een tijdje goed na de kliniek, alleen ik ben enorm onzeker, en ik denk dat het daar grotendeels aan ligt...
Weten jullie of het slim zou zijn n paar kilo af te vallen? Ik ben 169 en weeg meer dan 75 kilo (ongeveer) dus afvallen zou denkik niet ongezond zijn.. Maar ik weet niet hoe ik dat aan kan pakken... Please help me, want ik haat mn lichaam echt echt echt heel erg momenteel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Die 5 kilo maakt geen verschil. Je hebt een goed gewicht.
Er is niets mis met je lichaam.
Het probleem zit in... Hoe jij naar je eigen lichaam kijkt. Je zelfbeeld, je eigenwaarde. Daar zit het probleem.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je onzekerheid gaat niet wegals het getal op de weegschaal iets anders aangeeft, je bent nog steeds dezelfde persoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet diëten, ga gezond eten, niet te weinig en naar de sportschool: voornamelijk krachttraining doen.
Halverwege deze pagina waarom:
http://sophieologie.me/2013/09/26/1200-calories/ En tv kijken na het sporten voelt veel beter dan de als je niks gedaan hebt.
Poet
9 jaar geleden
Depressie is uiteraard een zaak voor de dokter.
Je zegt "weer". Heb je dan vaker depressies gehad? Misschien heb je dan manische depressie (=bipolaire stoornis). Hier is een zelftest:
http://www.kenniscentrumbipolairestoornissen.nl/mdq/
milenaa
9 jaar geleden
Weer in een depressie schieten hoeft niets te maken te hebben met een bipolaire stoornis!

Het beste antwoord

Afvallen en in balans zijn is een van de oorzaken die je blij zullen maken en hopelijk
van je depressie af helpen.

Balans is goed voor elk mens en heeft een goede uitwerking op je gevoelens en gezondheid, daarnaast is het goed te verkeren in een goed/positief milieu.
Voeding en gewicht kunnen een onderdeel zijn van een depressie, om een algeheel resultaat te hebben in het laten verdwijnen van een depressie is het belangrijk om een middenweg/balans te hebben in al je bezigheden , bezigheden zoals; nachtelijke rust, gezonde voeding en mate, onderhouden van familiebanden , jezelf begeven in goed/positief gezelschap, check-up huisarts, geloof, beweging, etc,etc.

Gewichtsverlies bij overgewicht is een goede stap in de goede richting, net als het gezond eten en beweging, daarnaast spelen andere zaken zoals hierboven vermeld ook een belangrijke rol in ons leven en als we dingen te vaak of te weinig doen kunnen er allerlei spanningen ontstaan zowel emotioneel als lichamelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onzekerheid over je gewicht heeft wel degelijk met depressie te maken. Het zijn vaak op een volgende dingen die je steeds verder in de depressie laten zakken. Ik weet niet welk gewicht precies bij welke lengte hoor e.d. Maar je zou eens naar een diëtist kunnen gaan. Al is het alleen maar om je te laten informeren. Alhoewel ze tegenwoordig bij sportscholen ook vaak een diëtist hebben. Die kunnen je ook meteen aan een passend fitness programma helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Net gisteren een onderzoek gelezen waarin aangegeven wordt dat je bij afvallen juist een grotere kans op depressie hebt... Dat is tegenstrijdig met wat jij zegt.
(min is niet van mij overigens)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JanLast: dat komt omdat de meeste jojo-diëten volgen:
Slecht en te weinig eten, daardoor honger, enzovoorts.
tinus1969
9 jaar geleden
Minnetje: Afvallen is niet de oplossing. Depressie veroorzaakt onzekerheid over je lichaam, de oplossing is iets aan de depressie doen.
Nee! Afvallen hoeft niet per definitie een manier te zijn om depressies tegen te gaan. Dat zou enkel het geval zijn, wanneer jou depressie veroorzaakt wordt door overtollige kilo's, bijvoorbeeld wanneer je gehindert wordt door je huidige gewicht. Let wel: onzekerheid is iets heel anders. Dat is psychich en verhelp je niet met afvallen.

Sterker nog; de weg naar het afvallen is heel zwaar en vergt veel uithoudingsvermogen en zou eerder despressieverhogend zijn (op in ieder geval korte termijn).

Wat wel lichamelijk kan helpen is een goed dag-nachtritme aanhouden (bijv. te kort slapen/te lang slapen is allebei niet goed).
En sporten! Tijdens het sporten wordt er een gelukshormoon aangemaakt: serotonine.

Ik denk dat het in jou geval vooral heel belangrijk is eens goed te onderzoeken, wat ervoor zorgt dat jij je weer verder in een depressie voelt zakken? Is dat alleen onzekerheid? Of spelen er ook andere dingen mee?

Heb je nog hulp? Dat lijkt me wel na een opname, bespreek het daar, dan kun je geholpen worden met het uitzoeken ervan en kan er gewerkt worden aan achterliggende redenen.

Onzekerheid verhelp je niet met afvallen, dat verhelp je door anders over en naar jezelf te kijken!

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s. goed en gevarieerd eten helpt wel. Als je tekorten hebt aan bijvoorbeeld ijzer kun je, je moe en uitgeblust voelen waardoor je in een depressie kunt schieten. Maar eet je gevarieerd en krijg je alles binnen, dan hoef je, je geen zorgen te maken over eventuele tekorten