Is Psychiatrie een wetenschap of Pseudo-wetenschap?

Heb je wel eens een foto van een bi-polaire stoornis gezien? Een bloedonderzoek dat Schizofrenie aan toont dan? Is het echt zo dat kinderen die wat druk zijn beter functioneren als ze amfetaminen krijgen onder het label ADHD? Kortom vragen vragen... Kan de huidige psychiatrie als wetenschap beschouwd worden of is het eigenlijk maar een samenraapsel van aannemelijk gemaakte theorieën zonder verder bewijs?

Toegevoegd na 27 minuten:
Medicatie vind ik inderdaad een goed spoor om op te antwoorden als je bedenkt dat Freud heeft lopen verkondigen dat cocaïne helemaal niet verslavend was en voordat de anti-psychotica er waren, mensen of een shot heroïne kregen of een lobotomie. (60~70 jaar terug nog maar)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het is geen enkele soort wetenschap (dus ook geen nepwetenschap). Psychiatrie is een medisch specialisme dat zich richt op de diagnostiek en behandeling van psychische ziektebeelden. Het hoofddoel van de psychiatrie is het verlichten van het psychisch lijden ten gevolge van psychiatrische aandoeningen en het vergroten van het psychisch welbevinden van de psychiatrisch patiënt en diens omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een psychiater is arts, dat is wetenschappelijk... Maar toen ik depressief was, was het gewoon proberen wat werkte en wat niet, dus in de pillenverstrekking zou ik wetenschap niet in de mond nemen... Error en trial... In mijn ogen is het gewoon maar wat proberen en god zegene de greep... Dus dat deel van het werk van een psychiater vind ik geen wetenschap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psychiatrie is nattevingerwerk. Er wordt vaak een bepaald medicijn voorgeschreven,omdat dat bij een andere patïent met dezelfde symptomen ook werkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet psychiatrie maar psychopathologie is een wetenschap. Men probeert via empirisch onderzoek achter de oorzaak van psychische stoornissen te komen. Erg ver is die wetenschap trouwens nog niet, maar wel verder als jij suggereert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dat verhaal over neurotransmitters enzo? Vind ik ook erg interessant. Heb alleen nog niet kunnen vaststellen of het nou allemaal op elkaar gestapelde theoretische modellen zijn of dat het echt bewijsbaar is. Volgens mij kun je, ik noem maar wat, het serotonine gehalte, niet meten. Ook zijn er geen referentie waarden voor dus.
Bij tal van aandoeningen die de sticker "psychiatrisch" hebben gekregen zijn wel degelijk waarneembare fysiologische "afwijkingen" gevonden. Bv in de hormoonhuishouding, hartritmes, werking zenuwstelsel etc. Maar het beeld is (helaas) vaak nog erg diffuus.