Ik heb (te) vaak bloedneuzen, wat kan ik er tegen doen?

Ik heb al sinds mijn 8ste vaak bloedneuzen, en ben daar voor naar de kno arts geweest. Die heeft al 3x iets dicht gebrand, maar ze blijven terug komen. Is er iets wat hier tegen kan helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Vrij vaak hebben mensen die veelvuldig bloedneuzen krijgen, zonder het te merken een te droog 'milieu' in de neus.
Het wil dan nogal eens helpen om dan 's avonds voor het slapen gaan, aan de binnenkant van de neus ietwat vet aan te brengen. Vooral niet te veel(!) en zeker ook niet te diep in de neus.

Neem een wattenstokje en smeer daar een klein beetje kokosolie (of eventueel vaseline) op. Breng dat dan aan in het onderste deel -rondom- van het neusgat. Als er kortgeleden een neusbloeding is geweest, dan kan het gebeuren dat er een korstje losweekt door het vet waardoor er eventueel weer een, meestal lichte, neusbloeding kan optreden.
Belangrijk: Probeer geen droge korstjes uit de neus te pulken, dat veroorzaakt meestal nieuwe neusbloedingen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er iets niet helemaal goed werkt in je neus zal je een bloedneus blijven krijgen maar wellicht kun je met deze tips ervoor zorgen dat de druk in je neus vermindert waardoor de kans op een bloedneus minder wordt.

- Geen zware dingen tillen, alles waar je een "rood" hoofd van krijg is niet goed
- Niet neuspeuteren
- Niet roken en geen alcohol drinken
- Geen hete of koolzuurhoudende dranken drinken
- Geen gekruide gerechten eten
- Geen heet bad nemen, lauw is prima
- Nies met de mond open, hierdoor vermindert de druk in de neus
- Voorkom grote temperatuurwisselingen
- Snuit de neus altijd voorzichtig

Als je een bloedneus hebt kunnen deze tips wellicht helpen om het snel te stoppen

- Blijf rustig
- Snuit een keer zachtjes zodat de stolsels uit je neus komen
- Neem een ijsklontje in de mond of leg een koud kompres in de nek

Wat je niet moet doen tijdens een bloedneus

- Raak niet in paniek
- Ga niet liggen

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt maar ik adviseer je toch om weer langs te gaan bij de KNO-arts ik snap dat het frustrerend is dat het steeds terug komt maar wellicht kan de KNO-arts iets anders proberen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
In uw advies komt het dichtdrukken van de neusvleugels niet voor. Maar dat is juist het belangrijkste onderdeel van de aanpak!
Uw bron heeft het over “Methoden”, maar dat is daar dan ook een verkeerde kop. De opsomming van zes punten onder “Doe dit als uw neus bloedt” vormen sámen de enige methode die daar aan de orde komt. De kern wordt gevormd door de tweede en vooral de derde regel daar. En u noemt de ene als tip, en u laat de belangrijke andere weg.
Dat is een beetje alsof de wegenwacht u over de telefoon tipt om de auto op te krikken, en vervolgens niets vertelt over het losnemen van de wielmoeren. Dus:
Je snuit eerst de bebloede korstjes weg. Daarbij zie je een hoop gespetter van bloeddruppeltjes, maar die waren tóch al uit de bloedvaten je neus ingelopen, het is niet dat je hierbij ineens veel bloed gaat verliezen of zo.
Daarna druk je de neusvleugels tegen het neustussenschot aan zodat de bloedende huid daar tijdelijk dichtgedrukt wordt. Je kunt door de mond blijven ademen.
Het heeft mij altijd wat verbaasd dat dan toch de bloedstolling in die door de neusvleugels bedekte wond zijn werk doet, maar het werkt prima. Na tien minuten verminder je voorzichtig de druk op de neusvleugels en meestal is het bloeden dan gestopt. Een enkele keer moet je nog wat langer dichtdrukken.
Je haalt eens je neus op om de achtergebleven weke rommel achterin je neusholte op te snuiven en in te slikken, en je kunt weer door je neus ademhalen. Dat is het theoretische standaardverhaal. De praktische invulling is *bij mij* zelfs een stuk simpeler.
Ik snuit zelfs vrij hard mijn neus, om het helingsproces in een schoongeblazen gang te laten beginnen.
En het dichtdrukken doe ik alleen aan de kant waar de bloeding is.
Ik druk dus met alleen de neusvleugel aan die kant tegen het neustussenschot. Als je één lekke band hebt ga je toch ook geen twee wielen wisselen?
En ik druk maar een minuut of drie. *Bij mij* is dat meestal al voldoende. Ik meende in elk geval het halve standaardverhaal te moeten aanvullen, en dat het soms nog simpeler kan is slechts een toegift. Ik hoop tevens dat de vraagsteller hier nog wat aan heeft, en misschien komt er nog een advies dat de KNO-deskundigheid overstijgt, maar ik waag het dat te betwijfelen. Nog wat bronnen:
http://eerstehulp.wordpress.com/2011/11/28/bloedneus/ http://www.hetvlaamsekruis.be/ehbo_info/cursus/05_Uitwendige_bloedingen/Neusbloeding.htm http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/neus/neusbloeding/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Bordensteker, fijn dat u mijn antwoord heeft aangevuld, de manier waarop u dit doet zal ik verder niet op in gaan. Op uw punt dat de tip over het dichtdrukken van de neusvleugels is weggelaten heeft u helemaal gelijk, foutje van mij want het staat wel degelijk in mijn bron vermeld, daarom voeg ik ook de bron toe zodat de vraagsteller het altijd nog zelf terug kan lezen mocht er per ongeluk iets weggelaten zijn.