Kan ik mijn medicijnen, die nu recent boven de 25 graden zijn bewaard, nog gebruiken?

Heb 2 apotheken gebeld. 1 wou mij niet te woord staan, de ander zei: 'zoek maar op internet'. Ik ben geschokt. misschien kan ik zo nog wat advies inwinnen.

Ik bewaar mijn medicijnen in de slaapkamer maar realiseer me nu dat die vandaag en mogelijk gisteren ook vast wel boven de 25 graden is geweest.

het gaat om de volgende medicatie tegen de ziekte van Crohn:

beclometason 3 mg, mesalazine 4 g DMB klysma (op etiket staat niet bewaren boven 25 graden maar ook niet in de koelkast bewaren)
omeprazol activis 20 mg. (maagbeschermer, capsule)
azathioprine sandoz (pillen)
pentasa 2g (maagsap resistente granulaat korrels)

groet!

9 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 dagen iets warmer dan kamertemperatuur zal de houdbaarheid niet ineens met een jaar o.i.d. verminderen. Als ze koel (koelkast) bewaard moeten worden dan zou het er duidelijk op staan. Bewaar je ze maanden lang rond de 30 graden dan wordt het misschien een ander verhaal. Als ik "mesalazine bewaren" google, kom ik steeds "niet boven de 30 graden" tegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja zo is het, een paar dagen ,kan geen kwaad hoor!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bel voor de zekerheid naar de dokterspost, daar zit meestal ook een apotheek bij, deze mensen zijn voorbereidt op vragen krijgen in het weekend. Schandalig dat de anderen je niet wilden helpen. Het gaat hier niet om een Paracetamolletje.

Het beste antwoord

Die medicijnen zijn echt nog wel te gebruiken hoor.
Natuurlijk is het het allerbeste om je te houden aan de bewaarvoorschriften; zeker bij bewaren bij een te hoge temperatuur kunnen sommige medicijnen kapot gaan. Hierdoor neemt de hoeveelheid werkzaam medicijn langzaam af, waardoor de werking net even iets minder wordt dan oorspronkelijk verwacht had mogen worden.

Je hebt ze nu een of twee dagen bij (iets) te hoge temperatuur gehad; de dosis medicijn per pil/ capsule/ klysma is dan theoretisch iets verlaagd, maar in de praktijk is dit maar zo'n klein beetje dat het voor u geen enkel verschil zal maken.

Ter geruststelling en onderstreping: ik ken een aantal patienten die hun medicijnen in de oven bewaren, aangezien ik regelmatig gesmolten strips bij ze zie liggen weet ik dat ze daar ook (in ieder geval soms) liggen als de oven aanstaat. Deze medicijnen worden gewoon genomen en werken gewoon.
Wij artsen hebben ook medicijnen in onze visitetas; als we de tas op een zomerse dag in de auto laten liggen dan liggen deze medicijnen daar dus ook in de warmte. Pas de laatste jaren is er controle op gekomen dat dit niet meer gebeurd, maar tot nog niet zo lang geleden zaten sommige van die medicijnen tientallen jaren op zo'n manier in de tas. Ook die medicatie werkte nog gewoon.
Niet dat ik bovenstaande aan wil raden, houd vooral zoveel mogelijk de bewaarvoorschriften aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine toevoeging. Veel mensen hebben het niet eens door dat de slaapkamer nu boven de 25 graden is.......als je iets van een kelder (kast) of trapkast hebt zou je de medicatie daarin kunnen bewaren. Zet deze medicijnen echter nooit in de koelkast! Dit is veel minder goed voor de werkzame stoffen dan een of twee dagen warmte. Overigens staat mijn omeprazol ook gewoon op de slaapkamer (in de vensterbank, raam op het westen dus echt vol in de zon vanaf een uur of 1 in de middag) maar ik ben niet van plan om ze voor 2 warme dagen te verplaatsen.
lucius0605
9 jaar geleden
een beter antwoord kan niet! Heb de medicijnen allemaal gwoon genomen. Niks aan de hand.