Onze dochter van bija 8 krijgt al een beetje okselhaar, is dat normaal op die leeftijd?

Onze dochter is een erg grote meid waarbij uit handwortelfoto's al eens is gebleken dat haar skeletleeftijd voor loopt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit er soja in haar voedingspatroon?
Stop daar dan mee. (er zijn meer voedingsmiddelen die hormonale werkingen hebben)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een mogelijkheid dat ze nu al lichamelijk in de puberteit komt. Het zijn uitzonderlijke gevallen die idd heel af en toe door gemanipuleerd voedsel kunnen komen. Ik ken in mijn directe omgeving iemand van wie der dochter op haar 6e (!) ongesteld werd. Dat kwam niet door voedsel maar ze had een aangeboren hormonale afwijking door een immuun ziekte. Heel vervelend maar het was met medicatie en therapie heel sterk afgeremd. Ik zou voor de zekerheid even naar de huisarts gaan. Is het niets, ben je in ieder geval gerust gesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gemanipuleerd voedsel? Ik heb het over gewone soja.
Kinderen en helemaal jongens kunnen beter helemaal geen soja eten, voordelen zijn er niet want er is genoeg ander eten, nadelen wel.
http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/de-gevaren-van-soja Ik zeg niet de soja de enige oorzaak is, daarom ook eerst een vraag. Mogelijk wel een belangrijke factor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij eten we geen of nauwelijks soja in onze voeding en over het algemeen gewoon gezond dus mij lijkt hier geen oorzaak in te kunnen liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grote hoeveelheden soja e.d. eet je niet per ongeluk, dus dat zal wel goed zitten. Ervan uitgaande dat jullie de biologische ouders zijn.
Weten jullie nog hoe oud/jong jullie waren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was bijna 12 toen ik ging menstrueren, beharing kreeg ik misschien een jaartje er voor (?). Mijn partner (man) weet dat niet meer maar niet uitzonderlijk vroeg. Zoals ik al zei is mijn dochter wel erg groot (en wijs), wordt ook vaak ouder geschat. Ze is nu 1.48 met een schoenmaat 37/38. Toen ze 3 1/2 was had ze een skeletleeftijd van 5.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben geen expert, maar ze wel heel snel.
Dus gaat er hormonaal ook iets niet helemaal goed,
of het een probleem gaat worden? (ik kan het je niet vertellen) Van voeding weet ik iets meer en voeding heeft veel invloed.
Vooral dierlijk vet zorgt voor normale hormoon verhoudingen.

Antwoorden (4)

Het is erg jong. Het zou betekenen dat haar hypofise nu al groeihormoon afgeeft en dat uw dochter nu al begint met puberen. Als okselhaar de enige verschijning is zou ik me niet drukmaken, want dat kan je altijd afscheren als je het niet mooi vindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ze lijkt dan inderdaad al te beginnen met puberen. Ik weet niet in hoeverre jullie jaar voorbereid hebben hierop, maar misschien kan het geen kwaad erop bedacht te zijn, en haar erop voor te bereiden dat menstrueren dan ook niet heel lang meer op zich zal laten wachten als er al schaamhaar verschijnt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Is het verschijnen van okselhaar (uit de vraag) biologisch gezien dan precies hetzelfde als het verschijnen van schaamhaar (uit jouw antwoord)?
De gemiddelde leeftijd dat een meisje gaat puberen is 11,7 jaar oud. 3% van alle gevallen pubert voor het 8e levensjaar. Maar wees gerust, er zijn meerdere waarbij de puberteit op de 8e of 9e begint. Maak je je toch ongerust? Dan kun je altijd even naar de huisarts gaan, die kunt u eventueel doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een bloedafname en een botscan. Om eventueel hormonale afwijkingen te kunnen vaststellen. Dit is echter zelden!

Zie bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vervroegde puberteit kan voor komen en het is niet erg. Niet alleen lichamelijk veranderd jullie kind maar ook psychisch. Denk aan de gedachte aan het andere geslacht en seks. Belangrijk dat er met het kind over gesproken wordt zodat u niet voor verassingen komt te staan.