welk type contactlens is het best bij astigmatisme?

Ik heb een vrij sterke cilinder afwijking (-2.25), waarvoor maar een paar merken zachte maandlenzen maken. Ik ben er echter niet zo tevreden over (zie nog steeds niet echt scherp en moet goed kijken hoe ik de lens in zet, hij draait maar heel langzaam goed). Zijn harde (vorm vaste) lenzen beter? Of nog iets anders? Een bril heb ik ook, zie ik goed door, maar vind ik met autorijden niet fijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Amadea
9 jaar geleden
Mij bevalt de zachte maandlens van Air Optix for Astigmatism uitstekend. Nou heb ik een cilinder van -1.75, maar het lijkt mij dat het voor 't draagcomfort niet uit zal maken of je een sterkere hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea!!! Het duurde even voor ik mijn antwoord af kon maken en had daarom jouw antwoord niet gezien. Dus 2 punten voor de Air Optix lenzen :D

Antwoorden (1)

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik heb ook astigmatisms (weet niet of dat de juiste spelling is) in allebei m'n ogen. Ik heb "AIR OPTIX" lenzen voor 'Astigmatism en die zijn me tot nu toe het best bevallen.

Ik wil een kleine opmerking maken over wat je zei, het verschil van wanneer je je lenzen in hebt, en wanneer je je bril op hebt. Als je je lenzen aangemeten krijgt terwijl je iedere dag de hele dag je bril draagt dan is dit geen problem. Maar als je een bril aangemeten krijgt terwijl je iedere dag de hele dag lenzen draagt, dan is het heel moeilijk om de juiste sterkte en stigmatisering (??) vast te stellen. Het resultaat is dan dat je bril en je lenzen niet precies het zelfde zijn. Je merkt dat wanneer je in het midden van de dag wisselt van lenzen naar bril of andersom, dan is het alsof je ogen niet goed kunnen focussen, in het verleden heb ik zelfs het gevoel gehad dat ik een beetje scheel keek.

Als je een bril aangemeten wil hebben, dan is het het beste om voor ongeveer een week geen lenzen te dragen. Ik weet het, dit is een moeilijk dilemma want wat moet je nou doen om goed te kunnen zien? En zeker als je een behoorlijke sterkte nodig hebt.

Helaas heb ik daar geen op maat gemaakte oplossing voor maar misschien heeft de optician er wel een.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vergat te zeggen dat ik persoonlijk niet mee terug zou willen naar harde lenzen. Echt NOOIT.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij sommige oogafwijkingen, is het beter harde contactlenzen te dragen, vraag advies aan een gekwalificeerde contactlensspecialist, deze vind je hier:
http://www.anvc.nl/56/wat-is-een-contactlesspecoalist-en-wat-is-zijn-opleiding
Bij andere afwijkingen is de zachte lens geschikter. Geen oog is hetzelfde, geen afwijking is het zelfde, geen persoon is hetzelfde, laat je individueel testen, zelfs mensen met dezelfde afwijking hebben soms andere hulpmiddelen nodig.
Mijn ervaring met het aanmeten van een bril of lenzen is ook anders dan die van jou, voor zowel de bril als de lenzen mocht mijn dochter de dag van aanmeten haar bril niet op, of haar lenzen niet in. Dit verschilt misschien per opticien?