Is een rood oog schadelijk?

Mijn moeder heeft sinds een paar dagen een rood oog. Op de eerste dag zag je alleen dat het rood was, ze had er zelf geen last van. De volgende dag begon het ook te jeuken en nu op de derde dag is het zeer rood en het traant en ze heeft veel pijn. Is dit iets schadelijks?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
tinus1969
9 jaar geleden
Dat is nou echt een vraag voor de huisarts. Sterker nog, het is verstandig om hier niet mee tot maandag te wachten.
Ivana
9 jaar geleden
Even langs bij de week-end dienst. (Huisartsenpost.)

Het beste antwoord

Het klinkt alsof ze een ooginfectie heeft. Dat kan wel of niet schadelijk zijn, maar in elk geval is het besmettelijk en met je moeder oppassen dat ze niet ook het andere oog infecteert. Snel naar de dokter maandag. En intussen misschien oogbadje met (koude) camillenthee om de zaak te kalmeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meestal is een rood oog niet gevaarlijk. Er zijn verschillende oorzaken voor een rood oog. In verre weg de meeste gevallen is er sprake van een conjunctivitis; dit is een ontsteking aan het oogwit, veroorzaakt door een bacterie of een virus. Vaak gaat dit vanzelf over als het oog 3-4 maal per dag gespoeld wordt met schoon water. In Nederland is het kraanwater hier schoon genoeg voor, voor België weet ik dat niet, dus eventueel het water dan eerst koken en laten afkoelen. Als het na 3 dagen niet over is dan even naar de huisarts om te zien of antibiotica-druppels nodig zijn.
Andere oorzaken zijn bijvoorbeeld een vuiltje, een krasje op het oog, allergieën als hooikoorts of een gesprongen vaatje.

Aan de andere kant zijn er een aantal ernstige aandoeningen, die een oog rood kunnen maken; denk dan bijvoorbeeld aan diepere infecties in het oog. Gelukkig zijn deze problemen zeldzaam.
Als het oog echt pijn doet (meer dan alleen de irritatie), als het pijn doet als er licht van een lampje in het oog valt, of als het zicht nu ook is afgenomen dan is dat een reden om direct contact met een arts te zoeken en dus niet te wachten tot na het weekend. Als deze symptomen ontbreken dan is het veilig om af te wachten en het oog te spoelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kan een ontsteking zijn en dus even naar de ha. Deze zal w.s een oogzalf voorshrijven. Verder je oog goed schoonhouden met een gaasje en liefst gekookt afgekoeld water en vegen van buiten naar binnen. Zo voer je evt. goed af en kunnen ze niet achter het ooglid gaan zitten.