Is het schadelijk als je niet diabetes hebt maar per ongeluk insuline in je vinger prikt ?

Mijn vriend is een diabeet en ik spuit hem af en toe, toen ik hem z'n insuline had ingespoten wou ik dat plastic ding erop draaien om de naald eraf te draaien, ik weet niet hoe maar op een of andere manier prikte ik mezelf in de vinger. Er zat wel een drup insuline op en daarna ook een beetje bloed maar ik heb wel gelijk m'n handen gewassen. Is dit schadelijk voor mij en zijn er dingen waar ik op moet letten? Het was niet veel dat ik in me kreeg maar ik kon er nergens iets over vinden. Ik weet niet of het ook uit maakt in welke vinger maar het was m'n duim. En het eniste wat ik nu merk is dat m'n duim lekker warm aanvoelt. Is dit schadelijk en of wat kan ik meer verwachten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Zo'n klein drupje kan niet veel kwaad denk ik.
Maar heb je wel een schone naald gepakt voordat je hem prikte? Straks heb jij iets in je bloed waarmee je hem besmet.
tinus1969
9 jaar geleden
Eens met Ritsuka, behalve dat ik uit het verhaal begrijp dat het omgekeerd is, en dat de besmetting van vriend naar FrozenBarbie kan gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had hem eerst geprikt en daarna dus per ongeluk mijzelf. Ik doe elke keer als ik hem heb geprikt het naaldje eraf en gelijk weggooien in zo'n gele ba
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als met "mijn vriend" een relatie wordt bedoeld waar ook onbeschermde sex is, maakt het prikken met een gebruikte naald niet meer uit.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klok een enorme fles cola naar binnen en dat ene druppeltje is onschadelijk! ;-) Grapje natuurlijk, ik denk dat je zo weinig hebt binnen gekregen dat het echt geen kwaad kan. Die druppel zelf zal niet eens helemaal je huid in gegaan zijn.

Het beste antwoord

Je hoeft je helemaal nergens zorgen om te maken.
Ten eerste is de hoeveelheid insuline, die je zo binnenkrijgt echt verwaarloosbaar klein. Je zegt dat er een druppeltje bloed uit het prikgaatje kwam; dit betekent dat er dus (een beetje) bloed vanuit je vinger door het prikgaatje naar buiten toe stroomde. De insuline in het druppeltje kan niet tegen die stroom in zwemmen; het is dus maar de vraag of er überhaupt iets van die insuline in jouw lichaam is aangekomen. Als dat al wel gebeurde dan is de dosis zo laag dat het nog geen enkele consequentie heeft.

Bedenk ook dat insuline een lichaamseigen hormoon is. Als je insuline vanuit zo'n pen in je lichaam spuit (als niet-diabeet) dan herkent je lichaam dit gewoon als 'insuline' en zal zijn eigen insulineproductie een beetje lager maken. Pas als je echt grote hoeveelheden inspuit kan je lichaam dit niet meer hanteren en zal het suiker in je bloed lager worden; daar is in jou situatie geen enkele kans op.

In reacties wordt nog gewaarschuwd voor bloedoverdraagbare aandoeningen. Op zich een prima waarschuwing, maar ook wat dat betreft kan ik je geruststellen. De naald in een insulinepen is een klein subcutaan naaldtje; deze zijn bedoeld om de insuline vlak onder de huid in te brengen. Deze komen in de regel niet in aanraking met bloed; het zal je misschien wel een opgevallen zijn dat er na een prik met zo'n pen meestal geen bloed komt. Soms wordt er wel een klein bloedvaatje geraakt waardoor er een druppeltje bloed uit kan komen (zoals ook bij jou vinger) Deze hoeveelheid bloed is simpelweg te klein om ziektes over te kunnen dragen.
In veel richtlijnen staat nog steeds dat er na het prikken aan zo'n naaldje contact opgenomen moet worden met een arts. Deze adviezen zijn echter achterhaald; uit onderzoek blijkt dat een subcutaan naaldje nooit ziektes overbrengt. (let wel; ik heb het hier over de subcutane naaldjes, dit geldt niet voor ander soort naalden...)
Uiteraard zou er alleen een kans op besmetting zijn als je vriend een bloedoverdraagbare aandoening heeft; misschien weet je of dat zo is of niet.

Mocht je je er wel zorgen over maken dan kan je natuurlijk altijd contact met je huisarts opnemen.