kan niet meer fysiek werken hoelang duurt het voor je afgekeurd wordt en wat zijn de procedures, wat is mijn uitkering straks.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het zijn allemaal heel vervelende procedures. Je moet je in ieder geval eerst ziek melden bij je werkgever. Die moet allemaal plannen op je los laten om je weer in het arbeidsproces te krijgen, en een of twee jaar je salaris doorbetalen. Daarna word je gekeurd en wordt gekeken naar je restcapaciteit. Zomaar 100% afgekeurd wordt bijna niemand meer. En dan word je bv voor 50% afgekeurd en kan je voor de andere 50% nog bollen pellen of zo. Er kan je een omscholing worden aangeboden.
Als je in je zg "restcapaciteit"geen werk kunt vinden, kun je aanvullende bijstand vragen. Als je man werk heeft, krijg je dat niet.
Het is helemaal niet zo rooskleurig.
Probeer eerst zelf te bedenken wat je nog wel kunt.

Kijk ook even op deze site www.weethoehetzit.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt tegenwoordig alleen maar niet meer fysiek werken als je plat op je rug ligt of min of meer onbeweeglijk in een rolstoel.
Gelukkig is er naast fysiek werk ook nog heel veel werk waarvoor je alleen je hoofd en handen nodig hebt, of zelfs alleen je hoofd.

Vermoedelijk zul je in eerste instantie voor dergelijk werk worden omgeschoold. Blijf je toch gedeeltelijk arbeidsongeschikt, doordat je bijvoorbeeld snel moe bent, snel lichamelijke krachten krijgt of vaak naar het ziekenhuis moet, dan krijg je voor dat deel een uitkering. Het andere deel zul je moeten aanvullen met loon, ww of bijstand. Je totale inkomen hangt daar dus uiteindelijk vanaf.

Maar de tijd van 100 % WAO ligt - deels ook gelukkig - achter ons; je zult minimaal moeten doen of probéren te doen wat je kan. Daar een baan bij krijgen is een ander verhaal, waar de uitkerende instantie zich niet mee bemoeit.