Heeft het een reden dat veel vrouwen vingernagels van ongelijke lengte dragen?

Dat bijvoorbeeld de ene vinger een kortgeknipte nagel heeft (geen nagelbijter), en de vinger daarnaast een nagel van wel twee cm. Enz. Het valt mij heel vaak op. Bij mannen zie ik dat nooit. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Bij alle vrouwen die ik ken en die lange nagels hebben, gebeurt dit wel eens. Meestal onbedoeld, zeg maar door een ongelukje.

Een lange nagel kan scheuren of breken. Soms is er dan geen redden meer aan en ben je wel gedwongen de nagel af te knippen tot het punt waarop hij nog helemaal heel is. Soms zou de nagel nog wel "gered" kunnen worden, maar vindt de betreffende vrouw dat teveel moeite, of komt het op dat moment toevallig niet uit, en knipt ze de nagel maar liever af.

De bedoeling is dat de nagel weer teruggroeit tot de oorspronkelijke lengte, zodat alle nagels weer even lang zijn. Maar dat kan even duren.

Dat je dit bij mannen bijna nooit ziet, komt doordat mannen meestal korte nagels hebben. Dat heeft twee gevolgen. Het eerste gevolg is dat hun nagels minder snel scheuren, breken of anderzins beschadigen. Het tweede gevolg is dat, mocht het toch een keer gebeuren dat ze een nagel scheuren, dit niet zo opvalt. Tenslotte is het verschil tussen een nagel van een halve mm aan de ene vinger en een nagel van één mm aan de andere vinger niet zo opvallend, terwijl het bij vrouwen reuze opvalt wanneer ze aan de ene vinger een nagel van vier mm hebben, en aan de andere vinger een nagel van 15 mm.

Doordat vrouwen hun lange nagels vaak in een felle kleur lakken, wordt een lengteverschil (dat sowieso al opvallend was) nog eens extra geaccentueerd.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, Cryo, en vrouwenvingers zijn meestal smaller, waardoor het nagelbed nog langer lijkt dan bij mannen. PS: Dit komt bij mannen ook voor hoor, bij mijn zoon (metselaar), zie ik dit bijvoorbeeld af en toe, en dan heeft het steevast te maken met een gescheurde nagel bij werkzaamheden die dan mooi afgeknipt wordt. Bovendien had ik vroeger als man ook altijd langere nagels, en dit om dezelfde reden waarom vrouwen initieel eigenlijk hun nagels gemiddeld lang lieten: Het typen à rato van 300 aanslagen per minuut op een mechanische typmachine (voor het computertijdperk) ging veel beter, omdat er dan juistere feedback was om 100% foutloos te typen (was vroeger een vereiste, nu met backspace-mogelijkheid zijn er niet zo veel meer die foutloos typen, maar de échte typisten die de wereldrecords breken blijven gekenmerkt door foutloos typen). Men vergrootte op die manier het vingeroppervlak bij toetsen van gelijke grootte en middellange nagels waren of zijn dus een eigenschap van dactylografes en dactylografen, of ruimer gezegd: secretaressen en secretarissen (betekenisverschil bestaat tussen laatste woorden, niet enkel geslachtsverschil, op hoog niveau noemt een secretaresse ook snel een secretaris zoals een doktores ook een dokter noemt en mijn supergeniale buddy als functie apotheker heeft terwijl ze een apothekeres of in juistere middeleeuwse termen een tovenares is, en eentje met vrij gelijke middellange nagels overigens wat ook in dat beroep ben je met korte nagels minder efficiënt). Nagels zijn dus niet enkel esthetisch. Zelf heb ik graag mijn nagels kort, maar dat is omdat ik veel speel en ravot met kinderen en ik anders te veel krassen trek in hun vel (als ik ze bijv. voor een salto lanceer in het zwembad of eventjes een karategevecht met hen speel).