Kan je herpes krijgen via een blaascontrole?

Gisteravond, 26 april, was ik rond 00:30 uur aangehouden door de politie voor een blaascontrole. Bij de blaascontrole kwam de agent naar mijn auto toe met de mondstuk al aan het apparaat. Ik had geblazen en alles bleek goed te zijn.

Er zat een vriend naast me in de auto, die een opmerking maakte over de mondstuk en zei dat je herpes kan oplopen, omdat hij noch ik gezien hadden dat de mondstuk nieuw uit de verpakking werd gehaald.

Vandaag werd ik wakker met een zweer lip aan mijn mond aan de linker bovenkant en rechter onderkant. (Ik weet niet of het een zweer lip is of herpes)

Bestaat er nu de kans dat ik herpes heb opgelopen? Ik ben nu echte gestrest hierdoor.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nou, in theorie wel, maar dan heeft die agent wek een fout gemaakt. Als de voorganger een koortslip had en die agent het kapje niet wisselde is er een kleine kans dat u besmet bent geraakt.
Maar goed, de agenten zijn echt gedrilled in het wisselen van die kapjes; dat vergeten ze echt niet zomaar. De kans daarop zou ik echt klein achten. De kans dat die voorganger een actieve koortslip had is ook niet groot. Ook de overdrachtskans op deze manier is niet groot.
De kans dat u op deze manier het koortslip virus hebt opgelopen is dan dus klein x klein x klein oftewel nihil.

Of u nu een koortslip heeft kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar als dat wel het geval is, dan komt dat in ieder geval niet een besmetting van gisteravond. De incubatietijd voor herpes is 2 tot 12 dagen; op zijn vroegst zou u dan morgenavond pas klachten krijgen.

Het grootste deel van alle mensen is besmet met het virus, al is het dan inactief. Zo'n inactief virus kan plotseling actief worden waardoor een koortslip ontstaat. Er is dus een goede kans dat de eigenlijke besmetting al lange tijd geleden plaats heeft gevonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat kan niet.

Bij een blaastest wordt er volgens voorschrift altijd een nieuw voorzetstukje gebruikt en eenmaal gebruikt ook weggegooid.(speciaal apart bewaart ter nacontrole).
9 jaar geleden
Sowiezo kan dat niet binnen 12 uur. Herpes kent een incubatietijd van 2 tot 12 dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Martijn heeft gelijk. Er is een incubatietijd van 2-14 dagen. Heb je de plekjes op je lip al vergeleken met plaatsjes van herpes simplex op internet? Misschien stelt dat je gerust.

Het is wel mogelijk dat iemand plotseling een koortslip (herpes simplex) krijgt omdat hij het virus al bij zich draagt. Soms duurt het jaren voor iemand symptomen van herpes simplex heeft. Maar dat heeft dan niets met een blaastest met een besmet mondstuk te maken. Kinderen kunnen al jong besmet worden door zoenende volwassenen met een koortslip of door elkaar (speelgoed). Als je twijfelt en een zweertje op je lip hebt zou je je kunnen laten testen.