Is het mogelijk dat je in de menopauze geraakt terwijl je een spiraal hebt ?

Ik heb niet anders dan zweetbuien en het begint echt vervelend te worden. Ik heb dit sinds een maand. Ik ben nog maar 44 jaar en draag een spriraal. Is het dan alsnog mogelijk om in de menopauze te zitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Je had er een paar maanden geleden al een vermoeden van. Ik denk dat hiermee bevestigd wordt dat inderdaad bij jou de eerste overgangsverschijnselen bezig zijn... Het dragen van een spiraaltje heeft daar niet mee te maken.

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan.
Sowieso is er de koperspiraal; deze bevatten geen hormonen en hebben dus geen invloed op de hormoonhuishouding. Het heeft dus ook geen invloed op de overgang.
Daarnaast is er de mirena, de hormoonspiraal. Deze bevat uiteraard wel hormonen, maar die worden met name lokaal (dus in de baarmoeder zelf) afgegeven en hebben ook daar hun functie. Deze plaatselijk afgegeven hormonen hebben maar weinig effecten op de rest van het lichaam (al zijn er wel degelijk vrouwen die meer systemische effecten ervaren.) De overgang wordt door deze spiraal dan ook niet (of ingeringe mate) geremd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het dragen van een spiraaltje heeft niets met de overgang te maken.
De overgang is puur een hormonale kwestie, het afbouwen van je vruchtbaarheid.
Een spiraaltje verhindert wel (mechanisch) een zwangerschap, maar heeft geen enkele invloed op je hormoonhuishouding.
Reddie