In mijn vagina zie ik een soort weefselprop zitten. Wat kan dit zijn?

(Ik kon nergens anders antwoord hierop vinden en ik durf hiermee niet naar de dokter)
In mijn vagina zie ik een soort weefselprop zitten. Hij is duidelijk voelbaar als ik mijn vinger naar binnen wil brengen (wat me overigens nog nooit gelukt is doordat ik altijd al dacht dat er dus iets voor zat), en hij is ook zichtbaar als ik mijn schaamlippen open. Ik ben dan ook niet seksueel actief, want ik ben altijd bang dat er iets niet klopt aan mijn vagina. Hoort het dat je het gat van de vagina niet echt kunt zien, maaar dat er direct aan het oppervlak iets voor zit? Ik had het liefst een foto willen plaatsen maar dat zal goeievraag.nl niet toestaan. Ik ben een beetje bezorgd over wat dit kan zijn, weet iemand het?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
61.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me doodnormaal. Hoe het heet weet ik ook niet maar het zit daar gewoon. Of iedereen het heeft weet ik niet maar ik herken het wel. Het maakt gewoon onderdeel uit van je vagina. Geen zorgen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens... de dokter ziet zoiets dagelijks, dus hoef je niet bang te zijn om daarheen te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet ook geen echt gat verwachten.. Als je een echte opening zou hebbendan zou daar vanalles in kunnen wandelen. En dat is niet de bedoeling.
Dat weefselsluit het een beetje af van de buiten wereld.., maar gaat opzij als je er iets in duwt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik kan me voorstellen dat je je schaamt. maar de dokter is echt de beste uitkomst. Ik zeg vaak, als je fiets kapot is fraag je ook niet aan de bakker om het te repareren. Ga naar de vakman/vrouw. de dokter in dit geval. Je zegt gewoon dat je wat raars voelt, en dat je er even naar wil laten kijken.
als je dan onderzocht word kan je ook nog om een spiegeltje vragen zo dat de dokter het precies kan uitleggen.
sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ken je het programma "genante lijven" op rtl 5?
Niet dat ik je zoiets wil aanraden, maar alleen om te zien hoe relax artsen omgaan met dit soort problemen. Een foto is denk ik niet tegen de richtlijnen, goeievraag is 16+ en ook zo naakt is niet pornografisch. (een link naar wiki mag ook)
Ik raadt dat echter af en als je het toch wilt doen, maak dan een gast account aan, na een tijdje op goeievraag ben je misschien minder anoniem dan je denkt.
Dat je er niet mee naar je huisarts durft kan ik nog begrijpen, maar een gynaecoloog ziet de hele dag niet anders en zal ook jouw vraag meerdere keren gezien hebben.
Dan weet je meteen zeker dat alles in orde is, want hoewel ik net als de rest denk dat je normaal bent zou er natuurlijk altijd iets kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik jou was zou ik dit laten onderzoeken via je huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi! Ik vraag me af of je al weet wat het is en of het onschuldig is?
Ik herken me hier namelijk in.

Het beste antwoord

Je vagina is geen 'gat': de voor- en achterwand van de vagina liggen tegen elkaar aan tot je het opent met bijvoorbeeld een vinger, tampon of penis. Dan duw je de voor- en achterwand van elkaar af, net zoals je je schaamlippen spreidt die normaal gesproken meer tegen elkaar aan liggen.

Ik weet niet wat jij ziet en voelt daar, het zou kunnen dat je gewoon de wanden van je vagina ziet liggen zoals het hoort. Het weefsel rondom de opening van de vagina kan wat onregelmatig gevormd zijn, dan ziet het er als het ware wat 'slordig' uit. Misschien is dat wat je ziet, of misschien is het iets anders wat heel normaal is of wat in elk geval voor jóu normaal is. Ieder lichaam is immers anders.

Als ik zo je omschrijving lees, zou het ook kunnen dat je tegen een wat verzakte voor- of achterwand aankijkt. Als je echt een 'prop' ziet als je je schaamlippen wat spreidt, zou dat goed mogelijk zijn. Of bedoel je je baarmoedermond misschien? Die ligt normaal gesproken wat dieper in de vagina en voel je vaak pas als je er met een vinger (bijna) helemaal in gaat. Ook die zou wat verzakt kunnen zijn en dan zelfs naar buiten kunnen komen via de vagina. Hetzelfde geldt voor de blaas of endeldarm, maar meestal heb je bij een matig ernstige verzakking wat meer klachten. Vaak geeft dat het gevoel dat je op een soort 'bol' zit, en bij persen (bijvoorbeeld bij de ontlasting) zul je dan zien dat er meer weefsel naar buiten komt. Dat komt het meest voor bij vrouwen van middelbare leeftijd die meerdere kinderen hebben gebaard (of minstens één vrij groot kind) maar kan ook ontstaan op jongere leeftijd en bij vrouwen die nooit zwanger zijn geweest. Zeker als vooral één van de wanden van de vagina verzakt zijn en niet (ook) de baarmoeder, blaas of endeldarm, kan het zijn dat je er verder weinig klachten van hebt.

Het is moeilijk te beoordelen zo, want zoals gezegd zou het ook kunnen dat jij iets beschrijft wat heel normaal is, maar dat je het omschrijft alsof het afwijkend is omdat jij het als afwijkend ervaart. Misschien kun je eens wat informatie opzoeken over de anatomie van dat gebied, eventueel iets lezen over de symptomen van een verzakking als je je daar zorgen over maakt, en aan de hand van die informatie besluiten of je het nodig vindt om ermee naar je huisarts te gaan. Of misschien is er in je omgeving een vrouw die je vertrouwt (moeder, zus, vriendin) aan wie je eens kunt laten zien wat je precies bedoelt? Ik denk dat het op een foto ook slecht te zien is, eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

He meis,

Zoals ik het van jou begrijp beschrijf je nu je binnenste schaamlippen. Die zitten inderdaad als een raar stukje huid aan beide zijden voor de ingang van je vagina. Niks mis mee, dat hoort gewoon.
Ze worden ook wel kleine schaamlippen genoemd, maar het is een beetje raar, omdat deze qua oppervlakte groter zijn dan de grote (buitenste) schaamlippen

Google maar eens op plaatjes of pak er een biologieboek bij.
Wikipedia heeft uitleg over de schaamlippen en bij de link naar netdokter kom je nog een paar vragen tegen.