wat gebeurd er als je op de plek van je aderen schrijft?

ik had laatst wat met een permanente stift op mijn pols geschreven en toen anderen dat zagen beweerden ze dat het dodelijk kan zijn doordat het op de plek van mijn aderen zit, en ik vroeg me af wat er gevolgen van kunnen zijn want volgensmij overdreven mijn vrienden heel erg.
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Het oplosmiddel in de stift dringt door hè huid je lichaam in. Don't worry, je lever breekt dit af. Je ademt het ook in. Maar zo is er zoveel. Wat niet goed voor je is wat ge binnen krijgt. Zolang het geen overdaad is kunnen je organen het verwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schrijven met een permanente marker op de huid is oppervlakkig en dringt de huid niet binnen i.t.t. henna tattoeages, en normale tatoeages. En mensen worden gewoon over de aderen getatoeëerd, geen probleem lijkt mij....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
met het verschil dat tatoage-inkt en henna ervoor bedoeld is om op en in de huis te komen, in tegenstelling tot markers
Het schrijven op de huid met zo'n stift is in z'n algemeenheid niet aan te raden, hoewel de kans dat je er echt iets van krijgt heel klein is. Mits de huid intact is.

In die stiften zit vaak Xyleen, dat is een giftige stof. Door je huid wordt dat wel opgenomen, maar dat gaat om zulke kleine hoeveelheden dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Verder maakt het echt niet uit wáár je schrijft op de huid, behalve dan dat de huid natuurlijk op sommige plekken dunner en dus kwetsbaarder is. De huid aan de binnenkant van de pols waar je zichtbaar je aderen ziet lopen, is wel precies zo'n plek waar de huid wat dunner is.

Wat de gevolgen kunnen zijn? Het kan lokale irritatie geven van de huid, maar nog meer van de slijmvliezen. Dus als je het in je ogen zou krijgen of bijvoorbeeld inademen. Bij vergiftiging zou je hoofdpijn kunnen krijgen, duizelig worden en het bewustzijn verliezen, maar daar hoef je niet bang voor te zijn als het om kleine hoeveelheden gaat. Bij kinderen en anderszins kwetsbare mensen kunnen vergiftigingssymptomen sneller optreden. Maar vergiftiging door permanente markers zie je volgens mij alleen bij het inslikken van grotere hoeveelheden of eventueel bij langdurig inademen. Zou je hele grote oppervlakken van je huid gaan beschrijven, dan ben je zeker ook niet slim bezig. Al durf ik geen schatting te geven van wat 'te veel' is. Als je vaker op je huid schrijft, kun je beter iets gebruiken wat niet giftig is. Maar als je af en toe iets opschrijft en het gaat om kleine oppervlakken, zult je daar niet snel iets van krijgen.

Uitzondering daarop is als de huid kapot is, als je dus bij een wond zo'n marker gebruikt. Dat kan lelijke infecties veroorzaken en geeft ook verlittekening. Je krijgt een soort tattoo die bijna niet te verwijderen is, ik heb zelfs ooit ergens gelezen dat dat door hobbyisten soms bewust wordt gedaan: eerst de huid kapot maken door er bijvoorbeeld in te krassen of snijden, en dan met marker een 'tattoo' maken. Los van het feit dat gifstoffen natuurlijk veel gemakkelijker worden opgenomen door een niet-intacte huid, loop je dan dus een reëel risico op hele vervelende infecties. En natuurlijk op enorme irritatie in de vorm van pijn en jeuk. Nu verwacht ik niet dat je van plan bent om zoiets te gaan ondernemen, maar als je vaker zo'n stift gebruikt op je huid zou ik je wel aanraden om echt heel goed uit te kijken als je ergens een wondje hebt of bijvoorbeeld wat huidirritatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie reactie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat goed trouwens dat je niet zomaar alles gelooft wat er beweerd wordt. Er wórdt veel onzin verkocht en vooral ook doorverteld! Niet alleen onder jongeren (ik krijg de indruk dat je vrij jong bent?) maar ook onder volwassenen. Ik ken mensen die met hele grote stelligheid de grootste onzin kunnen beweren omdat ze iets "ergens gehoord hebben". Heel goed dat je nuchter blijft en probeert uit te zoeken hoe het wél in elkaar zit!
Reddie
10 jaar geleden
Ik vind het niet zo'n goed verhaal. Zo kun je van elke mug een olifant maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je het mij vraagt het beste antwoord van alle antwoorden hier ;)
een dikke + van mij :)