Ik ben erg snel kortademig, en kan moeilijk door mijn neus ademen, wat moet ik doen?

Ik fiets veel, en tijdens het fietsen merk ik dat ik alleen maar door mijn mond ademhaal, en dan heel snel. Mensen maken ook opmerkingen over dat ik zo zwaar adem. Het is heel vervelend want ik wordt er heel moe van. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;o zelfde hier, ik adem altijd door me mond en kan amper door mijn neus ademen..
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mijn man heeft dit ook. Ook heeft hij een gigantische snot productie. Ik heb hem eindelijk zo ver gekregen dat hij naar de dokter is gegaan. (ik werd gestoord van het gesnurk 's nachts en slaap vaak op de bank) Deze heeft hem doorgestuurd naar de KNO arts. Ze zijn nu met een uitgebreid onderzoek gestart. Misschien is dat ook een optie voor jou. Het is ontzettend vervelend ook voor jezelf als je zo veel moeite hebt met ademhalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ik heb helemaal niet zoveel snotproductie, ik kan alleen niet door mijn neus ademen...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik wilde ook niet zeggen dat jij dat wel hebt :-) Ik wilde alleen maar aangeven, dat een KNO arts je misschien wel kan helpen met je probleem. Niet (goed) door je neus kunnen ademen is niet normaal. En vervelend ook denk ik. Daarnaast kan je daardoor ook bepaalde geuren mislopen die wel van belang zijn (gaskraan die open staat).

Antwoorden (2)

Er is maar één goed antwoord mogelijk: Naar de dokter gaan en je laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben geen arts, en ik raad je daarom ook aan er wel één te bezoeken, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat ik hier ook last van heb.

Bij mij is de oorzaak hiervan hyperventilatie. Door een verkeerde (hoge) ademhaling hap ik teveel lucht en adem ik te diep in. Dit kan allerlei klachten met zich meebrengen waaronder ook kortademigheid en extreme moeheid.

Bij zware inspanning gaat men vaak ook hijgen om het zuurstofgehalte op peil te houden. Maar als men meer ventileert dan nodig is om de CO2 op de normale hoogte te houden is er ook dan sprake van hyperventileren.

Is je conditie verder wel goed? Heb je daarnaast ook andere klachten?

Wacht er niet te lang mee en ga naar de dokter!

Sterkte.