Als je boos bent heb je dan meer energie?

Voorbeeld...
Ook al ben ik moe.. stel dat ik boos word om wat er dan ook gebeurt.. is het net of ik heeel veel energie heb en ben ik helemaal niet meer moe... alleen dan als ik weer afgekoeld ben is het dubbel zo erg ;)

Is het echt zo dat als je boos bent meer energie hebt of voel je dat zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Als je je heel boos maakt, maakt je lichaam adrenaline aan : je lichaam maakt zich klaar om te vechten. Je hartslag verhoogt, je ademhaling wordt sneller om veel zuurstof naar de spieren te brengen, zodat je optimaal kunt vechten, je reactievermogen neemt toe - en je staat optimaal klaar voor wat komen gaat (aanvallen of verdedigen).
Als er niets te vechten is, zakt je boosheid af, en daarmee verdwijnt de adrenaline langzaam weer uit je bloed : je voelt je daarna moe, omdat je veel van je lichaam gevergd hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb meer energie als ik me kwaad maak maar eenmaal afgekoelt zijn me reserves wel zo goed als op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je je goed kwaad maakt, maak je adrenaline aan, en verdwijnt de vermoeidheid tijdelijk.
je hebt uit reserves geput, dus als de adrenalinerush over is slaat de vermoeidheid dubbel zo hard toe.
ook alle emoties die met kwaadheid gepaard gaan kunnen je uitputten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed Rieneke +1
Nee, zo werkt het niet. Wanneer je (o.a.) boos bent maak je adrealine aan, een stofje waardoor je korte tijd lichamelijk iets meer kan dan in normale omstandigheden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tegenwoordig zijn de gevaren en stress situaties, waar we mee te maken heb ben, zowel psychologisch als fysiek, maar het lichaam reageert er op dezelfde manier op. Adrenaline zet het hart aan om sterker en sneller te kloppen. Dit verhoogt de bloeddruk, terwijl de bloedvaten aan de oppervlakte van het lichaam zich samentrekken om het bloed naar het hart te stuwen. Dit is de manier waarop we 'verbleken'. Ook wordt glycogeen, opgeslagen in de lever en de spieren. omgezet in glucose die nodig is voor extra energie. Wanneer het gevaar of de stress over is, vermindert de adrenalineproductie en reageert het lichaam weer normaal. Maar als gevaar of stress constant aanwezig is. blijft het lichaam klaar om te handelen. Dit kan leiden tot een lichaamsconditie die met stress te maken heeft, namelijk hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een valse vorm van energie, negatieve energie die nergens goed voor is. Je boosheid escaleert in andere boosheid: dus beter afkoelen en even nadenken over het waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja denk van wel, want dan trek je spieren en zo allemaal op he, denk dan dat je sterker en meer energie hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie boos wordt, of wie woede ervaart,
die voelt een sterk opkomende energie;

deze energie wordt aangemaakt door de adrenaline;

en wanneer de boosheid, of woede is opgehouden,
dan neemt de adrenaline af,
en dan slaat de moeheid dubbel zo sterk toe.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Woede
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adrenaline