Waar vind ik een psycholoog die ervaring heeft met hoogbegaafdheid?

Mijn vriendin is hoogbegaafd. Daarmee heeft ze in haar jeugd veel problemen gekend en is ze, vanwege onderpresteren, al vroeg van school gegaan. In de jaren die volgden heeft ze het één en ander meegemaakt en leed ze aan depressies. Ze wil graag een psycholoog bezoeken om haar leven te ordenen, maar wil het liefst iemand die ook hoogbegaafd is, of er veel ervaring mee heeft. Dit is omdat de manier van denken en de kijk op het leven voor haar belangrijk zijn om een klik te krijgen met de psycholoog.

Toegevoegd na 13 minuten:
Naast een praktisch antwoord op de vraag ben ik ook op zoek naar ervaringen of wellicht tips.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet of het de bedoeling is om hier specifieke psychologen te noemen en of dat je directe vraag is. Maar met Google zijn er zo een aantal psychologen / praktijken te vinden die begeleiden / helpen bij hoogbegaafdheid.

Of ze dan zelf ook hoogbegaafd zijn zou een kwestie zijn van even contact opnemen, en ja een 'klik' is toch echt iets van eerst ontmoeten en een kennismakingsgesprek hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn probleem bij het zoeken op google is dat het meestal uitgaat van de begeleiding van kinderen met hoogbegaafdheid. De begeleiding van volwassenen kan ik zo snel niet vinden (ze is 21), laat staan praktijken die er in gespecialiseerd zijn. Het kan heel goed dat ik erover heen gekeken heb. Verder ben ik ook niet bekend op dit gebied van psychologie. Dus ik hoop dat hier iemand is met, naast een praktisch antwoord, ook ervaringen of misschien tips om beter te kunnen zoeken. Dus ik vind je antwoord heel goed, omdat het inderdaad lijkt alsof ik een puur praktische vraag stel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou ook eens denken om een cursus mindfulness te volgen, ik heb nog even gegoogled en zag dat ook veel psychologen deze techniek in hun behandeling hebben geïntegreerd. Het is een vorm van meditatie, die je kijk op de wereld en op jezelf totaal kan veranderen (verbeteren), je krijgt meer rust, een beter zelfbeeld, minder stress en voelt je gelukkiger. Dat is al een goede basis om mee verder te komen. Dus een combinatie van mindfulness en psychologie lijkt mij een goede keus. http://www.google.nl/search?q=mindfulness
teusvh
10 jaar geleden
Er is in Nederland een afdeling van de internationale vereniging van hoogbegaafden: MENSA. Daar kunnn ze je vast wel verder helpen.
http://www.mensa.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie tip Teus!

Andere antwoorden (1)

Zoek eens contact met de universiteit in Nijmegen, daar kunnen ze je ongetwijfeld verder helpen.