Hoe onstaat verkoudheid?

Wat ik namelijk vreemd is, dat je verkoudheid krijgt door een virus, maar waar onstaat die virus? Op je computer kun je ook virussen krijgen, maar die woorden gemaakt en verspreid, misschien ver gezocht? Maar als je verkoudheid alleen kan krijgen door virussen (verder geen bekende oorzaak) waar ontstaat de virus dan?

Toegevoegd na 22 seconden:
*vreemd vindt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

4.4 Assemblage

Zodra voldoende virus-nucleïnezuur en virus-specifieke bouwstenen in de cel zijn gevormd, vindt – veelal op spontane wijze – de assemblage van virusdeeltjes plaats.

4.5 Rijping

Nadat voldoende rijpe virusdeeltjes in de cel zijn gevormd, zullen de virusdeeltjes de cel verlaten om een nieuwe infectiecyclus te beginnen. Het naar buiten treden van virusdeeltjes kan op verschillende wijzen gebeuren:

1. door afbraak van de eigen celcomponenten treedt lyse op van de geïnfecteerde cel waardoor de virusdeeltjes aan de omgeving worden afgegeven;

2. het virus treedt naar buiten via tubulaire structuren die zich in de cel ontwikkelen of reeds aanwezig zijn tussen de plantencellen;

3. de virusdeeltjes rijpen aan het plasmamembraan van de cel en worden via een uitstulpingsproces van de membraan (budding) aan de omgeving vrijgegeven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Er zijn veel virussen die een verkoudheid kunnen geven. Wanneer iemand een aantal keren achter elkaar verkouden raakt, gaat het elke keer om een ander virus.

Verkoudheidsvirussen verspreiden zich gemakkelijk via vochtdruppeltjes in de uitgeademde lucht die door anderen weer worden ingeademd. Dit gebeurt vooral als mensen dicht op elkaar zitten in slecht geventileerde ruimtes (bijvoorbeeld in de bus, tram of trein, op kantoor, op school of in een kinderdagverblijf).

Het virus kan ook via de handen worden overgedragen. Iemand die verkouden is, zit bijvoorbeeld aan zijn neus of doet zijn hand voor de mond om te niezen of te hoesten. Vervolgens geeft hij een ander de hand of raakt iets aan dat daarna door anderen wordt aangeraakt.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks, maar dit is meer hoe een bestaand virus in het lichaam zich verspreid. Ik bedoel meer, waar komt het vandaan voordat je de virus hebt. Aangezien er geen aanwijzingen voor zijn (die bewezen) zijn waardoor je een virus oploopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je info, maar je hebt het steeds over een virus. Een virus kan niet zomaar ontstaan. Het moet ergens vandaan komen & worden verspreid. Het vreemde vind ik dat je daar over niks kunt vinden.
tinus1969
10 jaar geleden
Bedoel je, hoe is het eerste verkoudheidsvirus ontstaan?
Dat is net zo'n vraag als:'Waar ontstaat een kip?' Dieren zijn er ook altijd al geweest, wat je ook gelooft. Datzelfde geldt bij virussen. Het ligt eraan wat je gelooft, je kunt in de evolutietheorie geloven of in God etc.