Kan je ook vergiftigd raken door kolstofmonoxide als de raam een stukje open staat?

Hoe veel moet de raam open staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Het lijkt mij beter om 's nachts de verwarming niet aan te hebben. En nu het vriest het raam dicht te houden. Dan verspil je geen energie.

Het beste antwoord

CO is zwaarder dan de lucht, dit betekent dat het in de kamer naar de grond toe zakt. Hierdoor is met de hoeveelheid CO bij de grond hoger dan verder naar boven. Als u in de kamer op bed ligt en zich daardoor onder het niveau van het openstaande raam bevindt, ligt u dus gewoon in een hoge concentratie CO en is vergiftiging zeer wek mogelijk.

Een luchtstroom door het openstaande raam zal wel wat wervelingen aan het "oppervlak" van de CO-laag geven, en daardoor mogelijk de concentratie iets verlagen; het gevaar van vergiftiging is dan nog niet geweken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan zeker, het is wel afhankelijk van de hoeveelheid CO die naar binnen stroomt en de inhoud van de kamer waar jij je op dat moment bevindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De maximale toelaatbare concentratie voor CO is 35 deeltjes per miljoen zuurstof deeltjes (PPM), alles boven 35 deeltjes per miljoen zuurstof deeltjes is dus schadelijk.