Is er een huis-, tuin- en keukenmiddeltje tegen doofheid tgv een verkoudheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
32.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Uitzieken

Het beste antwoord

Bij verkoudheid kan gemakkelijk doofheid ontstaan omdat de buis van Eustachius die de druk tussen middenoor en de buitenwereld gelijk moet houden, verstopt is. Daarvoor hoef je echt geen middenoor ontsteking te hebben zoals hierboven wordt gesteld. Als je die hebt, dan heb je heftige oorpijn en vaak ook koorts. Gorgelen met een zout water oplossing, een theelepeltje keukenzout in een mok water oplossen verlicht bij sommige mensen. Je moet ermee gorgelen en als je dat durft het water via je neus opsnuiven. Het loopt dan via je keel je mond in. Dat vereist enige oefening, en daarmee kan je je neusholten lekker spoelen. Xylometazoline helpt echter vaak beter. Als volwassene kan je ook de kinder xylometazoline gebruiken. Die is minder sterk maar werkt vaak net zo goed. Voor de rest helpt het zuigen op flink pittige mentholsnoepjes ook een beetje.fishermans friends of van die eucalyptus pastilles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
"geen middenoor ontsteking" inderdaad. Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je altijd pijn hebt als je een middenoorontsteking hebt is niet waar,je kunt dit echter ook hebben zonder pijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat klopt.

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk is er sprake van een middenoorontsteking, dus een infectie achter het trommelvlies. Daar kun je niet bij komen. Het gaat meestal van zelf over. Omdat er druk ontstaat door pus in het middenoor, staat het trommelvlies bol naar buiten, vandaar de doofheid. Zoals meestal bij klachten, gaat het niet vanzelf over, ga naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stomen en neusdruppels of neusspray. En als je dat laatste als huis-tuin en keukenmiddeltje wilt, kun je het beste druppelen met zout water, maar een echter neusspray met xylometazoline werkt wel veel beter.
Stomen kun je doen met kokend heet water met kamille of eucalyptus, zelf vond ik kamille fijner, dat is zachter.
Ik heb een paar weken geleden mijn oor ook potdicht gehad, en de huisarts adviseerde mij dit. Het duurde wel een poosje, maar op een gegeven moment plompte het open en voelde ik het vocht achter mijn trommelvlies naar binnen wegstromen (kippenvelmomentje) en toen hoorde ik weer normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Het duurt alleen lang eer het zover is via de weg van de huisarts.
Het scheelt veel als je al onder behandeling van de kno arts bent geweest en je weet welke medicijnen je moet hebben als het zich weer voor doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het duurde niet lang voordat de huisarts me had voorgeschreven wat ik nodig had hoor, mijn huisarts is heel adequaat. Maar het zat goed vast allemaal, en het duurde even voor het werkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb je inderdaad geluk met zo'n huisarts want de meeste zeggen als dooddoener:ga maar druppelen met neusdruppels dan gaat het vanzelf wel over.
Hoe krijg je je dichte oor weer open als je verkouden bent?

Eigenlijk valt er bij een verkoudheid niet zoveel aan je dichte oor te doen. Door overtollig slijm zitten de holtes in je hoofd verstopt. Meestal wanneer je verkoudheid minder wordt of over gaat, dan zal je oor vanzelf weer open springen. Je kan je lichaam wel een handje helpen om sneller van je verkoudheid af te komen en dan met name om het slijm aan te pakken.
•Neem bijvoorbeeld eens een stoombadje om het slijm los te weken.
•Ook kunnen neusdruppels goed helpen.

Hoe kan je de druk in je oor verminderen?

Wanneer je oor dicht zit lijkt het net of er druk op je oor zit. Dit is een erg vervelend gevoel. Je kan een paar dingen uit proberen om die druk te verminderen.
•Ga onderste boven hangen.
•Kauwgom eten.
•Aan je oorlel trekken
•Gapen, boeren en slikken.