wat gebeurt er met de nietjes, bij een gastric bypass??

Ik vraag me af wat er met de nietjes gebeurt, die bij een bypass worden gebruikt?
Ik weet dat het chirurgies staal is, dus het zou niet oplossen, maar gaan ze een eigen leven leiden, of blijven ze zitten en groeien ze vast. Want als ze wel eruit groeien, is er dan niet een kans, dat ze het 1 of ander beschadigen binnen in je lichaam? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

De nietjes die na zo'n operatie in de darmen (of afhankelijk van het soort bypass de maag) achtergelaten worden zijn van chirurgisch staal. Dit betekent dat ze in het lichaam totaal inert zijn; dat wil zeggen dat er niets mee gebeurd, ze gaan bijvoorbeeld niet roesten. De nietjes worden op zo danig wijze vastgemaakt dat het vrijwel uitgesloten is dat er een of meerdere loskomen.
Ze blijven dus gewoon in het lichaam achter; dit wordt al jaren zo gedaan en is veilig gebleken.
Als zo'n nietje toch los zou komen, dan kunnen die inderdaad wel schade aan organen geven. Dan moet u in eerste instantie denken aan prikgaatjes in bijvoorbeeld de darmen. Als dat gebeurd kan dat zeker een ernstig probleem zijn, maar de darmen zijn er ook weer niet heel kwetsbaar voor; de kans op zo'n prikgaatje is ook dan dus niet zo groot. Op langere termijn kunnen losse nietjes ontstekingen bijvoorbeeld moeizamer laten genezen.
Zoals gezegd is de kans hierop klein; ik ken er zelf geen voorbeeld van.

Afhankelijk van het soort operatie en voorkeur van de chirurg wordt vaak ook de huid gesloten met een soort nietjes. Dit is een anders soort nietje, al zijn ze van hetzelfde materiaal gemaakt. Deze nietjes moeten na genezing van de huid wel verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord, ik zit nu net in het traject, wil heel graag maar ben wel huiverig, over het hoe of wat, en wil alles voor mezelf op een rijtje hebben. Want zie best wel op tegen de ok..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u echt van de hoed en de rand wilt weten dan is het beste advies dat ik kan geven toch om het te bespreken met uw chirurg. Wij kunnen hier alleen een algemeen praatje houden, maar in de praktijk is elke patiënt toch verschillend. Uw chirurg kan meer informatie geven en die ook specifiek op u toespitsen. Het is in mijn ogen ook helemaal niet vreemd om goed te willen weten wat er precies zou gaan gebeuren; hoe kunt u anders een goede afweging maken? In ieder geval: sterkte.