hoe ongezond is het om met de fiets je te verplaatsen?

Ik probeer mme zoveel mogelijk net de fiets te vetplaatsen. Lekker in de buitenlucht. Auto laten staan. Nu fietste ik gisteren ongeveer tien kilometer van huis naar ziekenhuis waar ik moest zijn. Ik moet dan over de normale weg. Ik rook alleen uitlaatgassen van auto's en scooters. Dit adem je natuurlijk in. Vraag me af naast het feit dat t stinkt hoe ongezond het is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry voor typfouten is met smart-phone geschreven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is niet verwonderlijk dat het resultaat op een symposium in Amsterdam werd bekendgemaakt, want wetenschappers stelden experimenteel vast dat fietsen in een stad ongezond is. Onderzoek van fietsers in Londen en andere steden toonde onomstotelijk aan dat ze veel meer roetdeeltjes inademen dan andere stadsmensen.
Fietsers bleken zelfs meer dan dubbel zoveel roet in hun longen te hebben dan mensen die vooral te voet gingen in een stad. Dat bleek uit onderzoek van cellen uit de longen die gespecialiseerd zijn in het elimineren van potentieel gevaarlijke deeltjes die ingeademd worden.
De roetdeeltjes zijn afkomstig van de verbranding van fossiele brandstoffen, en vooral diesel, in het verkeer. Ze worden in verband gebracht met gezondheidsproblemen en kunnen zelfs tot een hartaanval leiden. Fietsers ademen sneller en dieper dan voetgangers als gevolg van hun verhoogde energieverbruik.
De onderzoekers die de studie uitvoerden, stellen voor dat er bij het plannen van fietsroutes in een stad zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met het vermijden van drukke verkeersaders. Want het gaat natuurlijk niet op dat je, in een poging je zittend leven wat te compenseren, ongezonder wordt als gevolg van je inspanningen om gezonder te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een serieus probleem, binnen 300 meter van een autoweg is het fijnstof verhoogd. Met het weer van nu is dat nog veel erger, omdat de lucht in een dun laagje op het aardoppervlak blijft liggen. De kaartjes van adressen van mensen met astmatische klachten en de hoeveelheid fijnstof in de lucht kun je mooi op elkaar leggen. Scooters zouden eigenlijk verboden moeten worden omdat de motoren zoveel fijnstof produceren, dat is niet het geval omdat auto's en vrachtverkeer een nog groter probleem vormen.