Groeien Fistels?

Hallo,
Ik heb 2 weken terug een operatie gehad aan een sinus pilonidalis (abces). De arts heeft gezegd dat ik nog een aantal gangen heb omder mijn huid en 3 openingen. Mijn vraag, nu die abces weg is gehaald, groeien die gangen nog?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als alles goed is weggehaald en de wond sluit mooi af van onderaf (veel spoelen om de woning zo lang mogelijk open te houden) dan kan hij in 1 keer weg zijn. Ik ben zelf 2 maal aan dezelfde geopereerd en pas na de tweede keer was hij helemaal weg. Je kan dus geluk hebben! Zorg vooral goed voor je wond en probeer hem lang open te houden. Sterkte er mee, ik weet hoe lastig het is...

Antwoorden (1)

Een fistel is een gang of een tunnel onder de huid. Het is een buisvormige structuur. Een fistel kan ontstaan na een ontsteking, bijvoorbeeld na een steenpuist. Een steenpuist ontstaat door een infectie van een haarzakje. Er ontstaat onder de huid een holte gevuld met pus. Dit wordt een abces genoemd. Zo'n abcesholte breekt meestal door naar de huid, en dan ontstaat er een tunnelvormige verbinding naar buiten. Huidcellen kunnen de tunnel ingroeien zodat er een buis ontstaat die aan de binnenkant helemaal bekleed is met huidcellen. Als dat gebeurt blijft de verbinding meestal bestaan, en zo'n blijvende verbinding wordt een fistel genoemd.
Zie bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, weet ik, maar groeien die gangen nog?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het succespercentage is niet 100%. Het succes percentage is afhankelijk van de plek en de grootte, en ligt tussen de 70% en 100%. Dat betekent dat een plek soms meerdere keren geopereerd moet worden. Als het gelukt is om de fistel in zijn geheel te verwijderen dan komt het niet meer terug. Uiteraard kan er vlak naast een geopereerd gebied weer een nieuwe plek ontstaan, want overal zitten haarzakjes. Het enige wat zeker is, is dat als je een fistel niet opereert, het alleen maar veel erger wordt. De fistels groeien alle kanten op en de diepte in en het wordt steeds moeilijker om het nog te opereren. Niet opereren is dus eigenlijk geen optie.