Waarom kan ik mijn plas niet meer lang en zonder heel veel moeite ophouden?

Normaal ga ik 's morgens altijd een keertje naar het toilet om te plassen en dan ga ik naar school en daar ga ik (bijna) nooit naar het toilet, omdat die meestal vies zijn. Maar sinds een tijdje, kan ik mijn plas amper ophouden en heb ik het gevoel dat als ik nog lang wacht, dat ik het in mijn broek doe, dan moet ik mijn benen helemaal tegen elkaar aandrukken en doen alsof ik niet nodig naar de wc moet en een beetje bewegen met mijn benen. Als ik thuiskom, moet ik zó nodig, dat ik als ik zo snel mogelijk de deur opendoe van het huis en alles (jas, tas, etc.) op de grond gooi en naar de wc ren, pas daarna kan ik weer alles opruimen enz. Soms heb ik het zelfs al midden op de dag op school, dan moet ik plotseling heel nodig, ook heb ik het soms gewoon thuis, bijv. als ik aan het tandenpoetsen ben, zou ik het liefst de tandenborstel zo laten vallen en rennen, dat probeer ik zo min mogelijk te doen, maar dat kost veel moeite.

Ik vind dit erg raar, omdat ik dat bijna mijn hele (school)leven heb gedaan. Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? En hoe dit kan stoppen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee hoe dat komt; wel dat je er vlot mee naar je huisarts moet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tis niet gezond om het zo lang op te houden. Je koopt toch gewoon van die bril covers.. Dan kan je overal gaan

Antwoorden (2)

Ik ben natuurlijk geen huisarts, en hij of zij zal de enige zijn die je kan vertellen of mijn vermoeden juist is, maar je verhaal doet me denken aan een blaasontsteking. Zeker als je een vrouw bent, want dat kan ik uit je verhaal niet opmaken. Zijn de klachten van het ene op het andere moment ontstaan? Kun je, als je op de wc zit, slechts met moeite een paar druppeltjes kwijt, en is dat pijnlijk? Zie je spoortjes bloed of andere vreemde dingen in je urine? Voel je je verder nog ziek, koortsig et cetera? Dat zijn allemaal symptomen die extra aanleiding geven om een bezoekje aan je huisarts te brengen, maar mijn advies zou zijn om dat sowieso zo snel mogelijk te doen. Vergeet vooral niet om een urinemonster mee te nemen, zodat dat onderzocht kan worden. Het beste daarvoor is ochtendurine, en ik weet uit ervaring dat het een heel gepriegel is om 's morgens als je net wakker bent in een potje te mikken, dus het beste kun je een oude maatbeker nemen en dat dan overschudden in een kleiner potje of flesje. In de tijd tot de afspraak kun je proberen om het leed te verzachten door cranberrysap te drinken of cranberrytabletten in te nemen. Mijn lichaam reageert daar tenminste meestal goed op als ik zelf weer eens een blaasontsteking heb. Beterschap ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan allerlei oorzaken hebben. Ga naar je huisarts als het aanhoudt.

Het kan komen door irritatie van de blaas ten gevolge van blaasontsteking, blaasstenen, overmatig koffie of alcoholgebruik, roken, te gespannen bekkenbodemspieren (geeft druk op de blaas) of door te weinig of juist erg veel te drinken.

Het kan vooral een soort gewoontevorming zijn: het verhaal van dat je thuiskomt en dan alles neer moet gooien en misschien tijdens het rennen je broek al losmaakt, kan ook een soort conditionering van de blaas zijn. Die denkt dan zodra je je huisdeur ziet: "ah, het toilet" en begint alvast samen te trekken en/of opent de sluitspier al.

Het kan ook komen door een overactieve blaas, waarbij de blaas te snel of te sterk reageert en soms ook samentrekt. Dat kan zelfs leiden tot urineverlies en blaaskrampen maar is meestal wat milder en geeft dan klachten die erg lijken op wat jij beschrijft: plotseling heel nodig moeten en het écht niet meer op kunnen houden, of heel vaak naar de WC moeten terwijl de blaas nog maar amper gevuld is.

Dit soort klachten kunnen ook komen door bepaalde medicatie, of door een neurologische ziekte of een (mechanische) beklemming van een zenuw, zoals een HNP ("rughernia") of ander letsel. En het kan ook psychologische oorzaken hebben, bijvoorbeeld doordat iemand onder stress staat en daardoor ook z'n spieren onbewust gaat aanspannen.

'Plassen' lijkt zo eenvoudig omdat je het elke dag een x-tal keren doet, en als alles goed gaat, zonder daarbij na te denken. Maar het IS allesbehalve eenvoudig. Het is een complexe samenwerking tussen de blaasspier, sluitspier van de blaas en de bekkenbodemspieren die elk hun eigen aansturing en terugkoppelingsmechanisme hebben. Allereerst moet het signaal dat de blaas 'vol' is je hersenen bereiken, en dan kun je pas plassen als de blaasspier (de spier die de blaaswand vormt) samentrekt en de sluitspier tegelijkertijd ontspant. Die twee mechanismes moeten met elkaar in evenwicht zijn: als de blaasspier veel sterker is dan de sluitspier of juist andersom, kan dat enorme problemen geven. De blaas kan ook om allerlei redenen haar elasticiteit verliezen, dan zul je je plas ook minder goed op kunnen houden en soms ook moeilijk kunnen uitplassen. Daarnaast kan ook een dikke buik of een volle dikke darm (bij obstipatie) op de blaas drukken waardoor je ook ineens heel nodig moet.

Er zijn talloze mogelijke oorzaken. Je huisarts kan je onderzoeken en indien nodig doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou misschien wel een overactieve blaas kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou een simpel indicatief testje kunnen doen daarvoor: plas een paar keer in een maatbeker en meet hoeveel je per keer plast. Normaal gezien zou je tussen de 300 en 500 cc per keer moeten plassen, idealiter zo tussen de 350 en 450. Als je regelmatig veel kleinere hoeveelheden plast (bijvoorbeeld minder dan 200 cc) terwijl je wel het idee had dat je heel nodig moest, kan dat wijzen op een overactieve blaas. Ook op andere dingen trouwens, maar het maakt een overactieve blaas dan wel waarschijnlijker. Drink je wel genoeg? Ik vind dat je erg lang niet plast als je 's ochtends plast en daarna pas ergens halverwege of zelfs aan het eind van de middag weer. Mensen met dit soort klachten gaan vaak minder drinken omdat ze hopen dan minder te hoeven plassen en daardoor minder problemen hebben, maar te weinig drinken kan het probleem juist verergeren. De eerste stap bij zulke klachten is even wat ochtendurine laten controleren bij de huisarts op tekenen van infectie. Dat kun je gewoon afgeven bij de assistente. Als je wilt, kun je eerst bij de praktijk een geschikt potje ervoor ophalen. Is het een blaasontsteking, dan is dat snel en goed te behandelen met antibiotica. Is dat het niet en blijven de klachten toch aanwezig, maak dan een afspraak voor een consult bij de arts om je klachten te bespreken en verder te laten onderzoeken. Zorg verder dat je genoeg drinkt en ga ook op school gewoon naar de wc als je aandrang hebt. Als je niet op die vieze brillen wilt zitten, koop dan een flink stel wc-brildekjes, zo'n minispuitbusje snelreiniger toiletbril, glorix (of ander merk) snelle reinigingsdoekjes voor sanitair of een voorraadje plaskokers en stop dat in je school- of handtas. Die plaskokers zijn niet mijn eerste keus als je al klachten hebt, omdat je staand minder goed uitplast en dat ook weer problemen kan veroorzaken. Wil je ze toch gebruiken, zorg dan dat je thuis zo vaak mogelijk en in ieder geval 's ochtends en 's avonds na het plassen goed leegplast. Blijf even wat langer zitten en zucht of blaas uit zoals je op een feesttoeter zou blazen, dat ontspant je spieren en helpt vaak om het laatste restje urine eruit te krijgen. Dat is trouwens iets wat je sowieso kunt proberen: goed uitplassen is beter voor je blaas en vermindert je kans op blaasontsteking.