Produceert ieder mens evenveel speeksel, of verschilt dit?

Ik heb dit nodig voor een scriptie, weet iemand of iedereen evenveel speeksel produceert of dat dit per persoon anders kan zijn. Dus de een meer als de ander?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik weet wel dat het bij bepaalde ziektes meer kan worden. (bv. een van de symptomen van rabiës is overvloedige speekselvorming). Daarom vermoed ik dat het per persoon in 'gezonde omstandigheden' ook verschillend is. (overigens ben ik volstrekt niet werkzaam in de medische sector, noch heb ik een medische opleiding gehad).

Het beste antwoord

Dat verschilt per persoon. Zoals geen 2 mensen hetzelfde zijn. Is ook dit verschillend. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de prikkels die je krijgt. Lekkere geuren van lekker eten kunnen veel speeksel opwekken. Niet iedereen verkeert dagelijks indie omstandigheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Per dag wordt ruim een liter speeksel geproduceerd.maar of dit bij iedereen de zelfde hoeveelheid is durf ik te betwijfelen,dat zal ook wel van persoon tot persoon verschillen zeker als iemand aan bepaalde aandoeningen lijd: zo zullen mensen die bv neuroleptica nemen vaak last hebben van droge mond omdat er minder speeksel gevormd wordt.

Droge mond doordat u minder speeksel aanmaakt. Als u veel last heeft van een droge mond kunt u de aanmaak van speeksel stimuleren met (suikervrije) kauwgom of door te zuigen op ijsblokjes.
fremar