Ik slik vitamine d3/calcium bij. Ik moet 3x daags 1 tablet tijdens de maaltijd innemen. Kan het kwaad als ik alle 3 de tabletten tegelijk inneem?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Vitamine d3/calcium 3 tabletten kan niet echt kwaad. Maar beter verspreid nemen.
Tenslotte eet je ook niet alle boterhammen van de hele dag al bij het ontbijt op.
Zonder medische noodzaak tot innemen, liever even overslaan.
Reddie
10 jaar geleden
Dat ligt aan de hoeveelheid per tablet.
Maar normaal gesproken kan dat geen kwaad.
Je lichaam is een perfecte machine, die neemt op wat het nodig heeft.

De benodigde hoeveelheid calcium is onder andere afhankelijk van leeftijd en geslacht. Volgens de Gezondheidsraad hebben volwassen mannen en vrouwen (19-50 jaar) gemiddeld 1000 milligram (= 1 gram) calcium nodig. Dit komt overeen met 4 à 5 glazen melk.
Als je dus die tabletten niet zou nemen en wel 4 glazen melk bij de lunch drinken,
dan neem je die hoeveelheid ook tegelijk!
Niks mis mee.

De opname van calcium door het lichaam wordt beïnvloed door een aantal factoren. Zo zorgen voldoende beweging en voldoende vitamine D voor een verhoogde opname. Te weinig beweging en vitamine D doen de opname dalen. Daarnaast nemen oudere mensen calcium minder goed op. Bij vrouwen hebben de hormonale veranderingen tijdens de menopauze een negatief effect op de calciumopname. Alcohol zorgt ook voor een verminderde opname van calcium.

DUS:
De maximaal veilige dosis voor calcium is 2500 mg/dag. Dit komt ongeveer overeen met twee liter melk. Bij de veilige dosis gaat het om een gemiddelde waarde, waarbij een ruime marge is genomen.

Bevatten 3 van jouw tabletten meer dan dit, dan is het fout.
Per slot van rekening drinkt je ook niet twee liter melk achter elkaar op.