Test zelf of je ADHD / ADD hebt, vul de vragenlijst in?
Als JE vermoedt dat jij of je kind ADHD / ADD hebben dan vindt je hier een aantal vragenlijsten die een indicatie geven of je vermoeden juist is.

http://www.adhd-add-test.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een waardeloze test daar iedereen zich hier eigenschappen van zichzelf in herkent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Egolatus

Andere antwoorden (1)

Dit kan alleen een specialist (bijvoorbeeld psychiater, klinisch psycholoog, orthopedagoog) vaststellen, het liefst met specifieke deskundigheid op het gebied van ADHD. Dit wordt vastgesteld door middel van het in kaart brengen van je klachten. Met vragenlijsten, gesprekken en eventueel aanvullende testen (zoals IQ-test of bepaalde neuropsychologische tests waarmee aandacht, concentratie of geheugen kunnen worden gemeten) wordt gekeken of je kenmerken hebt van ADHD en in hoeverre je klachten hebt die beperkend zijn in je dagelijks functioneren. Er wordt gekeken óf je klachten hebt die je functioneren belemmeren, en ook of deze bij ADHD passen of misschien meer bij een andere aandoening. Soms wordt er aanvullend (laboratorium) onderzoek gedaan om andere - meer medische - oorzaken voor de symptomen uit te sluiten of aan het licht te brengen. Specifiek bij ADHD wordt er vaak geprobeerd om ook informatie van de ouders en indien van toepassing een partner, docent of vriend/vriendin te krijgen. Meestal vooral de ouders, ook als de cliënt al volwassen is. Dit is van belang omdat ADHD alleen vastgesteld kan worden als de symptomen al in de kindertijd aanwezig waren.

Je kunt zelf de diagnostische criteria voor ADHD bestuderen (bijvoorbeeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD) en kijken of jouw klachten daarop lijken. Ook kun je aan mensen uit je omgeving vragen of die vinden dat jij overdreven druk, impulsief of ongeconcentreerd bent. Daarmee zou je een vermoeden van ADHD kunnen krijgen. Maar een diagnose kan alleen gesteld worden door iemand die daarin gespecialiseerd is, in de praktijk is dat meestal een psychiater. Als je je wilt laten testen op ADHD, kun je via je huisarts een verwijzing vragen naar de GGZ. Sommige instellingen hebben speciale ADHD-poli's of gespecialiseerde teams hiervoor. Je kunt eventueel ook naar een vrijgevestigde psychiater gaan. Check dan wel zelf even of hij/zij denkt je te kunnen helpen: niet elke psychiater kan van alle aandoeningen even veel weten. Bij een grotere GGZ-instelling is er altijd wel iemand die hier ervaring mee heeft en kom je vanzelf terecht bij iemand met kennis van zaken; bij een vrijgevestigde moet je zelf diens expertisegebieden even navragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weer een prima antwoord: +