Mag een arbo-arts zomaar via de telefoon zeggen dat je niet ziek bent?

Ik vraag mij af, mag een arbo-arts die de zieke in kwestie helemaal niet kent en alleen via de werkgever heeft gehoord waarom hij thuis zit zomaar via de telefoon zeggen dat hij helemaal niet ziek is? Ik neem toch aan dat hij mijn vriend eerst moet zien en met hem moet spreken voordat hij die conclusie kan trekken?

Mijn vraag is dus; mag dit? En hoe ga je hiermee om?
(even voor de duidelijkheid, mijn vriend zit thuis wegens problemen met de werkgever, die nu zo oplopen dat hij overspannen is. Dit is geconstateerd door de huisarts)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Een bedrijfsarts moet aan de kant staan van de werknemer. Als je het niet eens bent met de uitspraak van de arbo arts kun je een second opinion aanvragen bij het UWV.
of ga even langs je huisarts misshien dat iets voor je kan betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, we hebben nu inmiddels een second opinion aan kunnen vragen bij het uwv. Goede tip!

Andere antwoorden (6)

De arbo arts moet eerst,wel met je vriends toestemming,de huisarts om info vragen en NATUURLYK n gesprek met je vriend hebben.! Succes en sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bedrijfsarts (zo heet de functie) moet helemaal geen contact opnemen met de huisarts, een bedrijfsarts hoort ook zelfstandig een oordeel te kunnen vormen. Uiteraard is het wel van belang dat hij de zieke 'gezien' heeft.
hij kan het altijd proberen. intimideren liever gezegt. is jouw vriend lid van de bond? anders zou ik adviseren om eens contact op te nemen met de bond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een klacht indienen met een schriftelijke verklaring van je huisarts erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of dat mag, zoals jij je afvraagd in de toelichting , zou ik
zeggen neen.
Ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken met deze
arbo arts, en hem toestemming geven om met de
huisarts contact op te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorige week heb ik een programma gezien dat over de arbo-arts ging. Hierin werd een fysiotherapeute met een burn-out ook verkeerd behandeld door de eerste arbo-arts zij heeft toen om een andere arbo-arts gevraagd en gekregen, deze stelde een heel andere diagnose . Jammer genoeg kan ik het programma niet terug vinden. Je kunt dus eens informeren of je een andere arbo-arts kunt krijgen waarin je vertrouwen niet geschaad wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt niet hoopgevend, maar wij hebben op dit gebied erg veel meegemaakt. Mijn man was ook zogenaamd niet ziek, hij werd voor zo weinig procent afgekeurd dat het niet eens mogelijk was om ziek te zijn, maar gewoon moest werken. Uiteindelijk is het voor ons heel slecht afgelopen, mijn man leeft helaas niet meer. Het ergste vind ik dan ook, dat er geen arts was die de klachten echt serieus genomen heeft. Ik wens jullie sterkte, ga alsjeblieft door. En de tip om de bond in te schakelen vind ik ook een hele goeie. Laat niet over je heen lopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord. Wat vreselijk dat je dit mee hebt moeten maken!