wanneer je normale lichaamstemperatuur 36 graden is, heb je dan "koorts" bij 37,8?

ik weet dat de term verhoging en koorst bestaan. Men gaat altijd uit vd normale 37 graden wat je daarboven komt is verhoging of koosrts. Omdat ik normaaol tegen de 36 graden zit en nu koorstig voel. Heb ik temperatuur gemeten en kwam op 37,6 uit. Moet ik dit nu toch behandelen? Iemand met 37 gr zou op 38,6 uitkomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
114.9K
SimonV
10 jaar geleden
De gemiddelde lichaamstemperatuur van een persoon is schommelt tussen de 36,5 en 37,5 graden Celcius.
Jij ligt daar dus wat onder.
Als de temperatuur hoger ligt dan 38 graden, dan spreken we van koorts. Bij jou is die 37,6.
Misschien kun je net van koorts spreken, maar belangrijker is dat je je koortsig voelt. Koorts onder de 39.5°C kun je gewoon uitzieken. Het is echter niet nodig om in bed te liggen of binnen te blijven.
De bijkomende verschijnselen van koorts zoals hoofdpijn of spierpijn kunnen worden behandeld met middelen als paracetamol, ibuprofen of aspirine. http://www.medicinfo.nl/%7B316bc015-2b98-4ff2-beee-1e472a989b90%7D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jammer ik kan je geen plusje geven!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel simon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rebe
Mijn normale lichaamstemperatuur is 36,2.
Toen ik dit destijds tegen mijn huisarts zei, keek hij me aan en deed er niets mee. Hij hield vast aan 37=normaal. Mijn huidige huisarts doet er wel iets mee. Voor mij is dus in jouw voorbeeld 36,2 + 1,5 graad verhoging = 37,7 ... behoorlijk 'warm' en voor de gemiddelde mens 'staat de kachel hoog/doe je warme trui maar uit'... Als ik 38 graden of hoger meet, is dat voor mij koorts . Onthoudt dit ook voor een huisartsenpost/spoedeisende hulp bezoek, voor het geval dat. Ook nog: mijn saturatie [zuurstof in je bloed] is uitzonderlijk laag. Omdat niemand er bij had stil gestaan dit te melden (!!)... werd ik op de intensive care na een narcose langer dan nodig 'binnen' gehouden... die saturatie moest eerst omhoog. Een idee is deze dingen te noteren, voor jezelf en voor spoedgevallen [zo heb ik o.a. een kaartje waarop staat dat ik diabeet ben] en houdt het bijvoorbeeld in je portemonnee bij de hand.

Antwoorden (3)

Je hoeft dit niet te behandelen, dit is eigenlijk geen echte 'koorts' maar misschien in jou geval wel en dan moet je gewoon even uitzieken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je hebt geen koorts.
De normale lichaamstemperatuur wisselt nogal van persoon tot persoon, maar er is ook een flinke schommeling over de dag. De temperatuur is bij iedereen 's avonds het hoogst (gemiddeld iets van 37,0 grd) en 's nachts tijdens de slaap op zijn laagst (meestal rond 36grd, maar tot 35 grd is helemaal normaal) Je kan dan ook niet zeggen dat jou temperatuur normaal 36 grd is; daarvoor is de dagschommeling gewoon te groot. De verschillen tussen individuen zijn relatief klein, het grootste verschil in lichaamstemperatuur tussen verschillende mensen wordt verklaard een meting op een ander tijdstip.

Een temperatuur van boven de 37,5 grd wordt verhoging genoemd. Wanneer er gesproken wordt van koorts is afhankelijk van welke arts u spreekt. Binnen de huisartsgeneeskunde wordt er al vanaf 38,0 grd gesproken van koorts, bij ziekenhuisartsen wordt meestal een temperatuur boven de 38,5 grd bedoeld. In de definitie van "koorts" wordt dus geen rekening gehouden met hoe hoog de temperatuur normaal zou zijn.

Of u behandeling behoeft is eigenlijk niet zozeer afhankelijk van of u wel of geen koorts heeft, maar veel meer van wat de onderliggende oorzaak is. U kunt een vrij hoge koorts hebben bij een virusziekte waarbij zult moeten uitzieken, maar u kunt ook een bacteriele infectie hebben die geen koorts veroorzaakt, maar waar u wel antibiotica tegen kunt krijgen.
Aangezien u niets vertelt over andere symptomen kan ik niet uitmaken waar de verhoging (die u dus wel heeft) vandaan komt. Bij een verhoging kunt u doorgaans gewoon afwachten en gaat het na een paar dagen vanzelf weer beter. Bij enige twijfel zult u toch contact met uw huisarts moeten opnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
beste flipjeboot, ik heb een reactie geplaatst met uitleg, kan hem niet terugzien, weet dus niet of die aangekomen is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zo te zien niet, dus nog eens....Ik heb aantal weken geleden ontstekingremmers geslikt ivmRA. Direct de week erna kreeg ik blaasontsteking, ook hiervoor heb ik een kuur gehad. Bij beide kuren heb ik maagbeschermers geslikt, omdat ik snel last heb van mijn maag. Een aantal weken heb ik spanningen (werk, huis, onderzoek borstkanker, wat een goedaardige cyste bleek te zijn) hierdoor heb ik (denk ik) last van mijn maag. Heb het gevoel dat er een steen op mijn maag ligt die met elke beweging mee op en neer gaat, ben ligt misselijk en last van oprispingen. Hiervoor slik ik sinds gisteren weer een ander medicijn. Omdat ik me koortsig voel en dit verschilt op een dag heb ik mijn temperatuur opgenomen die 37,6 was en van daaruit kwam mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor medicijnen gebruikt u?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
omeprazol 40mg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou ik het even afwachten.
Uiteraard bij twijfel altijd bellen met uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, thanx voor je antwoord
Hoger dan 37 graden is gewoon koorts.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Erna55
4 jaar geleden
Min. Het antwoord van flipjeboot is een goed antwoord. Zie het verschil tussen verhoging en koorts.