Als je geboren bent om exact 0.00 uur, op welke datum ben je dan echt jarig?

Dit hoorde ik pas enkele jaren geleden van mijn moeder :)
De precieze "kloktijd" was deze, en voor aangifte in geboorteregister bleek dit niet te kunnen.

Datum was in de nacht van 01-02 naar 02-02 februari, moeder mocht kiezen op welke dag ze mijn geboortedag wilde aanhouden. Ze koos praktisch voor die 1e februari., omdat een zwager al op de 2e jarig was, lastig met vieringen later ;)
Dus wettelijk is het 1 februari geworden.
Voor mezelf maakt het niets uit (nul kan immers ook volkomen neutraal inhouden? ;)
Vier zelden nog mijn verjaardag , soms met de smoes: ach als alles op nullen gebaseerd is, ben ik een NUL, van nul en generlei waarde :))

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geboortetijden worden in de regel op 5 minuten afgerond. Dat je dan precies op middernacht uitkomt is lastig, maar hee, je bent dus op 1 februari jarig en geen nul :P

Exact 0.00 kan niet. Je bent altijd er voor of erna geboren. Maar ja, de meeste mensen hebben geen stopwatch bij zich als je geboren wordt.

23.59.59 uur is nog voor middennacht (dus nog net 5 juli bijvoorbeeld) om 0.00 begint de nieuwe dag. 6 Juli; dit zou dus lijkt mij officieel dan de geboorte dag moeten zijn.

Een geboorte is niet iets dat binnen een duizendste seconde is afgerond. Je bent als ouder dus altijd in staat om te zeggen 'het begon echt om 23:59 dus het was 1 februari' of je zegt 'je was er helemaal om 0:02 dus het was 2 februari'. En wat de ouders zeggen (mits ondersteund door de verloskundige of arts) is leidend hierin. Jij bent dus op 1 februari geboren.

Exact 00:00 uur is het begin van de nieuwe dag, vandaar ook dat er niet 24:00 uur staat. Als je precies wilt zijn, dan ben je op 2 februari geboren.

Als je exact om 0.00 uut bent geboren dan lijkt het me dat je op 2 februarie jarig bent. Want 0.00 uut is het begin van een nieuwe dag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100