waarom kan je in de stopweek niet zwanger worden maar wel als je de pil 1x vergeet?

Ik zat even te google wanneer de pil wel en niet veilig is en ik begrijp niet waarom je in de stopweek nog wel beschermd bent en als je een keer de pil vergeet je gelijk wat minder beschermd bent. Ben je dan ook niet veilig als je de pil doorslikt en een keer de pil vergeet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (1)

Als je de pil slikt en je houdt een stopweek komt je lichaam in een soort ritme waar je lichaam door het tijdelijke stoppen van de pil een onttrekkingsbloeding heeft. Dit is geen normale menstruatie. Na die periode zal je lichaam weer een eitje willen laten rijpen wat vrij komt bij een eisprong maar doordat je de pil weer gaat slikken komt er geen ei rijping en dus ook geen eisprong. Als je die periode van 21 dagen doorbreekt door de pil te vergeten kan het mis gaan en kan er wel een eitje vrij komen. Het maakt wel uit in WELKE week van de drie je een pil vergeet voor de kans op zwangerschap.

Als je de pil doorslikt en je vergeet een keer een pil ben je nog steeds veilig als je dan meteen een stopweek houdt. Eigenlijk is doorslikken dus verstandig omdat de kans dat je zwanger wordt door het vergeten van een pil veel kleiner is (omdat je dan een stopweek houdt) maar je moet natuurlijk niet vaker dan om de 21 dagen een stopweek gaan houden.