wat voor bedrag kan ik vragen voor de adl verzorging van een ouder persoon?

Ik ben benaderd door een ouder echtpaar, zij is 82 en hij 85, met de vraag of ik enkele dagen tweemaal per dag voor haar wil zorgen. Het gaat sochtends en savonds om de adl. Wassen of douchen en lichamelijke verzorgen. Zij is blind en is dialyse patient. Ik ben ervaren woonbegeleider in een tehuis voor mensen met een verstandelijke beperking.Wat is een fatsoenlijk salaris om te vragen? Ik hoef er niet rijk van te worden en ik wil beslist niet teveel vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Enkele dagen per week twee keer per dag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Volgens de site Loonwijzer is het gemiddelde salaris van een thuiszorgmedewerker 2.361 per maand bij een 38-urige werkweek. Dat komt neer op een brutosalaris van euro 14,33 per gewerkt uur (ik heb vakantiegeld e.d. achterwege gelaten omdat er voor jou geen sprake is van een dienstverband.)

Houd er rekening mee dat je dit bedrag moet opgeven aan de inkomstenbelasting. Hoe groot het belastinggevolg is, is afhankelijk van de rest van de posten die je op je aangiftebiljet kwijt kunt.

Heel globaal (dus maar ten dele betrouwbaar) zou je als dit een salaris was 2/3 over houden van die euro 14,33, derhalve ongeveer euro 9,50/uur.

Om te kijken wat de fiscale gevolgen zijn kun je beter in je inkomstenbelastingprogamma een keer alles invullen mét bijtelling van de gewenste ontvangsten (-/- noodzakelijk hieraan verbonden kosten) van de bijbaan op basis van het aantal vermoedelijke uren en een keer zonder. Dan zie je meteen het verschil in te betalen (of terug te krijgen) belasting.

Deel dat verschilbedrag door het aantal uren en je ziet wat je netto per uur eraan overhoudt. Jij bepaalt vervolgens of je het voor dat bedrag wil doen of dat je 'bruto' meer wilt ontvangen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Als dit niet je bedoeling is, zorg er dan voor dat er geen arbeidsovereenkomst ontstaat. Dit wordt wél het geval als de opdrachtgever aangeeft welk werk gedaan moet worden en bijvoorbeeld hoe dit werk gedaan moet worden. Er ontstaat dan een gezagsverhouding. De opdrachtgever is dan werkgever waarvoor het werk persoonlijk moet worden gedaan.
Dan moet minimaal het wettelijk minimumloon worden betaald, is er recht op een vakantietoeslag van 8% en de verplichting tot doorbetaling gedurende vier weken vakantie. Bij ziekte moet het loon (in het kader van Regeling dienstverlening aan huis) zes weken worden doorbetaald (tenminste 70%, maar minimaal het minimumloon dat geldt). En als de 'werkgever' van je af wil, moet hij een opzegtermijn in acht nemen. Alfahulpen zijn zo in dienst bij degenen voor wie ze de hulp verlenen.

Voorkom 'misverstanden' op dit gebied, leg afspraken duidelijk vast.

In het kader van Regeling dienstverlening aan huis mag je als opdrachtnemer max. 3x/week werken voor de opdrachtgever zonder dat deze loonheffing in moet houden op je vergoeding.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via dezelfde website kom ik op een heel andere uurtarief.
Wat jij zegt gaat over een dienstverband, met pensioen, vakantie, enzovoorts. De vraag gaat over een zzp-tarief.
Computoon
10 jaar geleden
Het bedrag dat ik heb genomen is het met grote cijfers aangeduide bedrag op de site. Omdat dit een gemiddelde is, zijn er natuurlijk hogere en lagere bedragen. De pensioenbijdrage voor de werknemer gaat in mindering op zijn salaris en beïnvloed het brutosalaris daardoor niet (wel de loonheffing enz.) Vakantieuren zitten feitelijk verpakt in het brutosalaris want je ontvangt hetzelfde salaris als je met vakantie gaat. Minimaal 8% vakantiegeld zou er nog bij moeten komen. Vraagsteller stelt, 'dat hij er niet rijk van hoeft te worden' en 'beslist niet te veel wil vragen'. Dan moet je geen ZZP-tarief in rekening brengen (kunnen ouderen, van wie de zorgbehoefte steeds groter wordt, dat wel betalen?) maar een wat sympatieker bedrag dat meer recht doen aan het karakter van een bijbaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We weten niks over het budget van deze ouderen, het zou best kunnen dat er een pgb is dat onbenut is. Wat je zegt over vakantiedagen is in dit geval niet correct. Als de vraagsteller een maand met vakantie gaat komt er geen geld meer binnen.
Ook vergeet je o.a. de kosten van een beroepsaansprakelijkheid verzekering.

Andere antwoorden (2)

Afhankelijk van hoeveel tijd dit jou kost. Twintig euro voor een uur werk lijkt mij een zeer schappelijke prijs. Eventueel nog iets verhoogd als je er reiskosten voor maakt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tweemaal bedankt voor je antwoord amadea :) 20 euro lijkt mij er veel. Zoveel krijg ik niet van mijn baas in de woonzorg. Waar baseer je dit bedrag op?
Amadea
10 jaar geleden
Als ik naga hoe snel de thuiszorg klaar is met de verzorging van mijn moeder, dan denk ik dat jij voor een uur werk die mevrouw vier keer komt verzorgen. Dat is dan vijf euro per keer, voor werk wat voor jou best een lichamelijke belasting inhoudt. Er vanuit gaand dat het niet zwart betaald wordt, dus dat er nog belasting op in wordt gehouden is dat volgens mij een goede beloning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in de thuiszorg kreeg ik bruto 9,21 per uur. Dit was voor huishoudelijk werk. Toen ik voor helpende stage ging lopen vertelden collega's me dat ze niet méér waren gaan verdienen sinds ze cliënten zijn gaan wassen en verzorgen.
Amadea
10 jaar geleden
Maar pokemon, jij schrijft in de verleden tijd. Hoe langer dat geleden was hoe groter de kans dat het bedrag wat jij kreeg niet meer van toepassing is....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22 jaar geleden, voor ik kinderen kreeg, verdiende ik 28 gulden per uur. 6 jaar geleden begon ik in de thuiszorg met 12,20. Sindsdien is mijn loon ieder half jaar met elk nieuw contract alleen maar gedaald. Ik ben nu een half jaar thuis, en mijn laatste loon dit voorjaar was 9,21 bruto.
Wit of zwart en hoeveel uren?
Doe je dit als extraatje of om te helpen, of ga je minder gewone uren werken en wordt dit een gedeelte van je normale salaris?
Denk dan aan jouw pensioen, vakantiedagen/ziektedagen en verzekering (inclusief een eventuele extra aansprakelijkheidsverzekering want dit is zakelijk en dat dekt je gewone WA niet)

Ik kan niet helemaal opmaken of je persoonlijke verzorging en ook een gedeelte verpleging gaat doen.
Ergens tussen de 30 en 50,- per uur is normaal bij werk overdag, jij gaat gedeeltelijk buiten kantooruren dan mag je extra rekenen.
Vergeet ook niet dat je twee mensen tegelijk gaat helpen.
(hebben de mensen hier budget voor?)

Toegevoegd na 1 uur:
Minnaars doe eens ff kritiek leveren:
Volgens de vraag gaat dit om zelfstandig werk.
De vraagsteller is een ervaren woonbegeleider en gaat minimaal verzorgend werk doen.

De hoofdvraag is: wat kan ik vragen, zonder teveel te vragen. De bedragen die ik noem zijn gemiddelde bedragen, de vraagsteller kan hier iets onder gaan zitten.
Kijk anders een wat sommige bureaus voor dit soort werk vragen, bedragen tot 100,- zijn geen uitzondering!

Daarnaast is het goed mogelijk dat dit geld uit een pgb komt.