Als ik 1 nacht niet slaap, is dat erg?

Soms slaap ik wel eens een nacht niet en ga ik niet eens liggen, ben dan bezig. Als dit bij 1 nacht blijft en de dag daarop weer gewoon ga slapen, is dit dan erg, of is het slecht voor de gezondheid? Ik heb er de dag daarna namelijk niet heel erg veel last van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
53.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe vaak doe je dit nu precies, hoe oud ben je en hoeveel uur slaap je gemiddeld als je wel een nacht slaapt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit overkomt mij zó vaak dat ik er niet eens meer wakker van lig......als je het er met andere mensen over hebt dan hoor je vanzelf dat je zéér zeker niet de enige bent. Om de paar weken heb ik er wel last van en dan niet 1 nacht maar wel 2 of 3, ik word er alleen maar kwaad over en denk dan "gaat wel weer over". Met zorgen of stress heeft het bij mij niets te maken want ik ben de nuchterheid zelve. Volgens mij denk ik dat het met volle maan te maken heeft en heel vaak is het dan ook zo.......eigenlijk geloof ik daar niet zo in maar 't is wel toevallig en tot nog toe heb ik er geen vervelende dingen aan over gehouden. Gewoon maar ondergaan dat is de beste remedie. Welterusten ..........

Het beste antwoord

Mensen verschillen ERG veel als het gaat om hun slaapbehoefte. Gemiddeld zou een volwassene 7-8 uur slaap per nacht nodig hebben. Maar er zijn mensen die écht meer nodig hebben en ook mensen die prima functioneren op 5 uur slaap per nacht of minder. Desondanks is het waar dat de meeste mensen er niet goed tegen kunnen als ze over een langere periode niet voldoende slaap krijgen.

Als je dit bijna elke week doet, de kans in z'n algemeenheid vrij groot is dat je dat op den duur op gaat breken. Je kunt dat merken doordat je concentratie achteruit gaat, je somber wordt, je minder goed presteert qua werk, je gevoeliger wordt voor infecties, vergeetachtig wordt, etc. Maar het grootste gevaar is dat je micro-slaapjes gaat krijgen. Dat betekent dat je overdag hele korte (soms een fractie van een seconde lang) dutjes gaat doen. Vaak merk je dit zelf niet eens. Niet erg als je rustig een boek zit te lezen of voor de TV kijkt, maar levensgevaarlijk als je aan het verkeer deelneemt of gevaarlijke machines bedient. Daar moet je dus echt mee oppassen: zodra je het idee hebt dat je moet vechten tegen de slaap en je je ogen voelt dichtvallen of zodra je een keer knikkebolt, heb je waarschijnlijk al een aantal van die micro-slaapjes gehad. Bij rechtdoor rijden in hetzelfde tempo op de snelweg kan dat als bij een wonder nog goed gaan, maar voor hetzelfde geldt stuur je even de verkeerde kant op of gebeurt het terwijl je aan het inhalen bent of de auto voor je plotseling remt.

Maar het zou kunnen dat jij zo iemand bent die weinig slaap nodig heeft en prima functioneert met weinig slaap. Het is dan mogelijk dat je geen problemen ondervindt hierdoor, ook als je het regelmatig doet. Wetenschappelijk gezien wéten we gewoon nog niet exact wat de functie van slaap is voor ons mensen. Wat we wél weten, is dat ons lichaam erom vraagt. Het is dus verstandig om met betrekking tot slaap te luisteren naar je eigen lichaam. Krijg je er last van, doe het dan niet. En bedenk ook dat het mogelijk is dat je het idee hebt dat je er geen last van hebt, maar dat dit wel het geval is. Soms merk je pas dat iets slecht voor je is wanneer je ermee stopt, zoals iemand die stopt met roken niet het idee had benauwd te zijn, maar na het stoppen opmerkt veel meer lucht te hebben.

Ik zou zeggen: drijf het niet door tot in het extreme, maar als je dit bijvoorbeeld een paar keer per jaar doet en je hebt er geen lichamelijke of psychische last van, zie ik niet in waarom het je schade zou doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor 1 keer is dat niet erg, maar als je dit elke week blijft herhalen is dat zeer slecht. Eet de dag daarna wel gewoon in je gewone ritme, en tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat is er misschien (niet) slecht aan 's nachts werken? Dat wil ik graag, ik kan 's nachts niet slapen, overdag wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leg dan ook uit waarom het slecht zou zijn;-)
Een keer niet slapen is niet zo heel erg, maar als dat regelmatig gebeurt zul je ziek worden, doordat je uitgeput raakt.
Gewoon regelmaat is het allerbeste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer is het regelmatig?
Dat is niet erg.... Wellicht komt dat door zorgen of spanningen waardoor je niet kan slapen. Mocht dit vaker voorkomen dan kan je het beste naar een huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zeker geen ideale situatie. Je denkt misschien dat je de dag erna weinig last ondervindt, maar het heeft wel degelijk een negatief effect op je concentratie en reactievermogen.

Een aanhoudend gebrek aan voldoende slaap heeft een ernstig effect op delen in je hersenen die taal, geheugen, planning en tijdsbesef aansturen; deze hersendelen worden praktisch uitgeschakeld. Zeventien uur wakker zijn leidt al tot een achteruitgang in de prestaties van je hersenen die gelijk staat aan de effecten van twee glazen alcohol (alcoholpromillage van 0,05%). In Nederland mag je dan al niet meer achter het stuur zitten.

Uit onderzoek is al eens gebleken dat vier uur te weinig slapen in de praktijk te vergelijken is met de effecten die optreden na consumptie van zes glazen bier. Wie een hele nacht overslaat, vertoont gedrag dat ook optreedt bij een bloed-alcoholgehalte van 0,19! Neem die dag dus liever niet deel aan het verkeer! Het risico op een ernstig ongeval bij te weinig slaap is ongeveer net zo groot is als bij het nuttigen van teveel alcohol.

Slaaptekort heeft niet alleen grote gevolgen voor cognitieve functies, maar ook voor je emotionele en fysieke gezondheid zoals stress en een hoge bloeddruk. Ook ben je minder bestand tegen onplezierige emoties.
Onderzoek heeft ook aanwijzingen opgeleverd dat slaapgebrek de kans op obesitas vergroot, omdat de hormonen die een hoofdrol spelen bij het verzadigingsgevoel en je gewicht tijdens je slaap worden aangemaakt. Ook je immuunsysteem lijdt eronder als je regelmatig te weinig slaapt.

Conclusie: Zo heel af en toe een nachtje niet slapen kan niet zoveel kwaad als je de dag daarop lekker binnen blijft, niet deel neemt aan het verkeer en geen belangrijke beslissingen hoeft te nemen. Lekker rustig aandoen dus en de volgende avond op tijd naar bed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens bepaalde wetenschappers kan je er zuikerziekte van krijgen, zelfs na 1 slaaploze nacht. Zie bijgevoegde link voor meer uitleg.