hoe kan ik mijn angst om te zingen met anderen in de buurt verminderen?

Ik kan van mezelf aardig zingen. Ik weet wat ik niet kan, waar ik nog op moet oefenen, en wat ik wel goed kan. Behalve dat vind ik het ook hartstikke leuk en ik doe het graag.
Alleen zodra ik weet dat er iemand anders meeluistert klap ik volledig dicht. Als mijn huisgenootje niet thuis is en ik alleen ben is er niks aan de hand, maar afgelopen avond was hij er en ik dacht, ik kondig aan dat ik ga zingen dan is hij erop voorbereid, en het werd een flop. Ik kreeg ontzettend last van ademnood, een droge keel, mijn stem kraakte regelmatig en ik kon gewoon niet zingen zoals ik altijd doe. Vergeleken met hoe ik normaal zing was het echt slecht. Al zeg ik nog zo vaak tegen mezelf; boeiend als je de mist in gaat, ga gewoon lekker los; het helpt niet. Ik ben redelijk perfectionistisch en faalangstig, kan dit ermee te maken hebben? En heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
Castle
10 jaar geleden
Waarom maak je je druk om wat mensen vinden. Neem zingen als een hobby. Denk je dat mensen die bij een voetbalclub gaan verwachten dat ze ooit een topspeler worden. Doe gewoon wat je leuk vind. Als er al mensen zijn die het niet willen horen dan hoeven ze niet te luisteren. Het is goed om aan andere te denken, maar soms moet je leren er schijt aan te hebben. Oefen eens voor een vriend en daarna 2 vrienden. Maar serieus, waarom druk maken om wat mensen vinden als je dit leuk vind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het zo makkelijk ging had ik het allang opgelost. Het probleem is, ik denk ook: boeiend dat mn huisgenootje er is, kwa gedachten kan ik het redelijk van me af zetten, maar mijn lichaam blijft ertegenin gaan. Ademnood etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gabbiej: Je lichaam reageert op je gedachten, dus blijkbaar kan je die negatieve gedachten toch niet helemaal van je afzetten. Je gedachten creëren een gevoel en die gevoelens uiten zich weer in je lichaam zoals ademnood en een droge keel.
Als dit niet zo zou zijn (en het dus puur lichamelijk zou zijn), dan zou je ook ademnood en een droge keel hebben als je alleen staat te zingen. Als jij tegen jezelf zegt: "Niet boeiend als ik de mist in ga, ik ga gewoon lekker los", dan geloof je dat blijkbaar zelf niet. Onbewust zitten er op dat moment toch hele andere gedachten die veel sterker zijn en die er dus voor zorgen dat je dichtklapt. Je moet ook echt GELOVEN wat je tegen jezelf zegt, anders werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je wel een punt.. blijkbaar zijn mijn gedachten met elkaar in strijd.
Mezelf gerust stellen helpt niet, en ik probeer te geloven wat ik tegen mezelf zeg. Misschien ben ik onbewust toch nog niet overtuigd genoeg van mezelf. Mijn stiefmoeder (die altijd erg jaloers en onredelijk was en een hoop spanningen tussen mij en mijn vader heeft veroorzaakt) zei altijd dat ik vals zong en bleef altijd expres wat langer boven als ik aan het zingen was, waardoor ik in mijn tienerjaren niet meer verder durfde te zingen. Zij kan al helemaal niet zingen, overigens. Misschien dat er toch meer van achtergebleven is dan ik dacht.

Het beste antwoord

Dit lijkt inderdaad op faalangst.
Je kunt alleen sociale faalangst creëren wanneer jij een bepaalde verwachting hebt van jezelf. En nee, het gaat er niet om wat anderen van jou verwachten, het gaat hier om eisen die je aan jezelf stelt. Wanneer jij de verwachting hebt om een fantastische prestatie te leveren waarbij je een staande ovatie krijgt en dat uiteindelijk niet krijgt, heb je gefaald. Echter wanneer jij niet deze verwachting van jezelf hebt, zonder ook maar enige verwachting van het publiek te hebben ,stel je minder eisen aan jezelf en kan je minder snel falen. Door al jouw verwachtingen los te laten, kun je niet eens falen.

In Jouw specifieke geval zou het ook een goed idee kunnen zijn om op zangles te gaan.
De zangleraar of lerares zal heel wat kritischer naar je luisteren dan je huisgenootje (goeie oefening voor jou), maar zal je ook betere zangtechnieken kunnen aanleren.
Dit zal vast je zelfvertrouwen wat vergroten.
Door middel van speciale ademhalingsoefeningen leer je je ademhaling onder controle te krijgen, beter te ontspannen en meer uit je stem te halen. (Geen ademnood dan meer dus.)

Hier kan je alvast wat oefenen:
http://www.onlinezangles.nl/Oefeningen.html

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben inderdaad iemand die graag laat horen wat hij kan, maar ookal probeer ik nog zo hard die prestatiedruk los te laten, het lukt gewoon niet. Zangles is voor mijn geen optie, omdat ik weet wat ik kan, het een hobby is en ik verder geen professionele ontwikkelingen in petto heb. Voor mijn vriend zingen is geen probleem, dat is het rare ervan. al kostte de eerste keer dat ik dat deed wel moeite, maar dat was vrij snel over. Die ademhalingsoefeningen zijn wel een idee, bedankt

Andere antwoorden (1)

Ik heb geleerd om spontaan vrijuit te kunnen zingen tijdens mijn werk in een verpleeghuis. Doordat ik moest beginnen met zingen zongen de bewoners spontaan met me mee. Al gauw merkte ik ook dat mijn manier van een liedje inzetten effect had op de mensen. Hoe vrijer ik zongen hoe spontaner en harder ze meezongen. Soms was het ook zo dat er niet zoveel mensen meezongen maar ik zag dat ze genoten van het liedje. Dan zong ik alleen. Veel oude mensen zijn doof dus het moest wel luid en duidelijk. Voor ik daar begon had ik nooit in het openbaar gezongen en zou dat ook niet durven.

Misschien kun je bij een verpleeghuis in de buurt eens een middagje met de mensen gaan zingen. Voor hun een groot plezier, voor jou een manier om die drempel lager te maken.