Meestal hoor ik een erge piep in mijn oor.Hoe kan dat?

Soms, besef ik dan ineens, dat de piep weg is (heerlijk)....maar de volgende dag, met opstaan is hij er weer.
Je kan er geen peil op trekken wanneer of hoe vaak...helaas wel meer piep dagen als piep vrije dagen :(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Castle
10 jaar geleden
Leuke foto Bertie.

Het beste antwoord

Jij hebt last van tinnitus of oorsuizen.

Bij tinnitus is er geen externe geluidsbron. Het deel van de hersenen dat instaat voor het bewust worden van geluid, wordt geactiveerd zonder dat er extern geluid is. En dus hoor je een geluid dat er eigenlijk niet is. Dat geluid kan verschillende vormen aannemen: ruisen, fluiten, rinkelen, suizen, brommen, hoge of lage tonen, continu of onderbroken, samen met de hartslag, luid of stiller.

Uitval gehoor
Oorsuizen of tinnitus kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan je ernstig oorsuizen krijgen langs één kant als je gehoor aan die zijde plotseling of geleidelijk uitvalt.

Een andere oorzaak is lawaai. Lawaai beschadigt de haarcellen die de geluidsgolven moeten omzetten in elektrische signalen. Doordat het signaal naar de hersenen wegvalt of verandert, raken de hersencelletjes die instaan voor het vertalen naar geluid verstoord. Ze gaan ongecontroleerd werken en geven een geluidsgewaarwording die 'klinkt' als oorsuizen.

Ook veroudering kan een oorzaak zijn van oorsuizen. De haarcellen die instaan voor de hoge tonen verouderen sneller dan de haarcellen die instaan voor de lage. Als de hersenen geen informatie meer krijgen over hoge tonen, gaan de lage ook de hoge aansturen. Daardoor krijgt die hersenzone verkeerde informatie. En zo ontstaat er geluid dat er niet is, oorsuizen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoe kan het dan soms (meestal) aanwezig zijn?
Als het onherstelbaar is, moet ik er toch altijd last van hebben?
Ivana
10 jaar geleden
Soms ben je afgeleid en heb je er geen erg in. Als ik 's avonds stil in de kamer zit wordt ik me plotseling weer bewust van het onuitstaanbare geluid. Links erger dan rechts. Ik heb er pas op latere leeftijd last van gekregen en echt weg gaat het nooit meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoor dit vaker , ik geloof dat een hoop mensen hier last van hebben. Overdag hoor je hem niet, maar s'avonds in bed hoor je opeens een piepje.

Andere antwoorden (1)

Het kAn een vorm van tinnitus zijn. Indien het inderdaad tinnitus is....dan heb je pech. Dat gaat niet meer over. Bij mij begon het ook zo. Ik hoog het nu als ik er op gefocust ben. Anders niet.