Kan de huid wennen aan de zon ( dus minder snel verbranden als je veel in de zon bent) ?

Als iemand met een blanke huid jarenlang veel in de zon is kan hij dan opgegeven moment beter tegen de zon ( dus minder snel verbranden)? Dan iemand met een even blanke huid die bijvoorbeeld zelden in de zon komt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Hele blanke huiden blijven gevoelig voor verbranding, maar ook die huiden zullen dikker worden in de zon en na verloop van tijd verkleuren, dan is de huid beter beschermd tegen de zon. Dus ja, je huid kan wennen aan de zon. Iemand met een blanke huid die zelden buiten komt, zal eerder verbranden dan iemand die hetzelfde huidtype heeft en vaak in de zon zit of is. Wel is en blijft het noodzakelijk je in te smeren met een zonbescherming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk eens naar mensen die altijd buiten zijn, zoals boerenarbeiders. Na jaren krijgen die een getaande huid, die kan overal tegen. Die mensen smeren zich echt niet iedere dag in.
Ivana
10 jaar geleden
Je huid lijdt erg veel schade door de zon, maar de pigmenten beschermen enigszins. Het is een lastig evenwicht tussen bescherming van de huid en voldoende aanmaak van vitamine D. Dat evenwicht verklaart precies de huidskleur van de oorspronkelijke bevolking van een land op grond van de hoeveelheid UV straling op de grond. Boeren en landwerkers kun je makkelijk herkennen door hun beschadigde huid, bij truckers kun je bij een en dezelfde persoon goed de schade door UV straling waarnemen.