Welke hersengebied is verantwoordelijk voor de ogen besturing en regeld dat gebied die dan ook de scherpte van het zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De oogspieren worden aangestuurd door drie hersenzenuwen. Dit zijn de nerveus oculomotorius, nerveus trochlearis en de nerveus abducens. Dit zijn zogenaamde hersenzenuwen, dit betekent dat ze direct uit de hersenen ontspringen en niet uit het ruggenmerg. Deze drie ontspringen direct uit de hersenstam.

De nerveus oculomotorius verzorgt ook de innervatie van de spier die de lens boller of minder bol maakt en de spier die de grootte van de pupil regelt. Daarmee zorgt deze voor het scherpstellen van het beeld.
Om uiteindelijk ook echt scherp te zien, moet de rest van het oog, de oogzenuw (ook een hersenzenuw) en de occipitale schors van de hersenen natuurlijk ook goed werken.