Hoe kan ik me linkerhersenhelft meer gebruiken?

Ik ben Linkshandig, dus dat betekent dat ik meer me rechterhersenhelft gebruik, maar stel dat ik met schrijven, meer met rechts zou gaan schrijven en gaan oefenen met rechts, betekent dat dat ik ook dan beter in wiskunde word en het denken en dat mijn linkerhersenhelft dan ook ja meer getraind word? of gebeurt er dan gewoon niks en geeft het geen verschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Antoni
10 jaar geleden
Is je doel nu eigenlijk beter worden in wiskunde en in het denken? Dan lijken mij andere manieren beter geschikt dan met een andere hand te gaan schrijven.

Antwoorden (4)

Je uitgangspunt is volgens de laatste inzichten niet correct. Mensen hebben geen dominante hersenhelft en daarmee is het dus ook niet mogelijk door training een van de hersenhelften te ontwikkelen (als dat uberhaupt al mogelijk zou zijn). Zie de beschrijving van een onderzoek in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wordt beter in schrijven met je rechterhand door daarmee te oefenen.
Je wordt beter in wiskunde door daarmee te oefenen.
Ze hebben niets met elkaar te maken. Dat zit op verschillende plaatsen.
Overigens is rechts schrijven verbonden met het rechter motorisch centrum, maar ook met het linker taalcentrum en spraakcentrum en met allerlei andere centra waar dingen, en andere waar vruchten, en weer andere waar gezichten (etc.) opgeslagen zijn. Schrijven is veel complexer dan je denkt. Ook wiskunde.
Reddie
10 jaar geleden
Tja...Er wordt wel eens gezegd dat linkshandigen een dominante rechterhersenhelft hebben, maar dat is helemaal niet gezegd. Ik geloof erin dat je hersenhelften in principe gelijkwaardig verdeeld zijn, maar dat bepaalde vaardigheden zich vooral aan één of aan de andere kant bevinden. Als je het hebt over talige dingen, rekenen, jezelf aan de regels houden, enzovoorts dan bevinden die dingen zich met name in de linker hersenhelft. Creatieve processen meer rechts. Ikzelf ben linkshandig, maar wel rechtsbenig en heb ook een dominant rechter oog. Is daarmee mijn rechter hersenhelft dominant? Ik geloof er niks van. Alleen je schrijfhand bepaalt dat niet. Daar is meer informatie voor nodig. Als je daarover wil weten, zou je je kunnen verdiepen in Myers-Briggs type indicators of actiontypes (moderne vertaling van hetzelfde). Hier is wel informatie over te vinden op www.actiontype.nl. succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel mooie vraag, maar heel wat nuances dringen zich op. In kern gaat je vraag zeer diep en is het wetenschappelijk antwoord al maar verder verwijderd sinds ze er meer gaan op zoeken.

In feite stel je de vraag wat genetisch via RNA (virale aanpassingen zijn nu in het centrum van de belangstelling en hou ik buiten beschouwing) en je familie afkomstig is en wat er via opvoeding kan gewijzigd worden. Een héél complexe vraag dus.

Genuanceerd is het dus zeker mogelijk, maar tegelijk zullen wetenschappers soms negatief lijken te antwoorden en toch eigenlijk hetzelfde zeggen.

Het eerste wat we dienen na te zien is eigenlijk al je geslacht. Dat bepaalt immers al heel wat serieuze verschillen in werkwijze en vermeende 'dominantie' van een hersenhelft.

Wat betreft de fysische reacties zijn de dierenhersenhelften immers gelijk: je arm bewegen of een bepaalde vinger links of rechts, zal zijn kernpunt kennen in de tegenovergestelde hersenhelft. Je mag immers niet vergeten dat we als mensdier net zo'n grote hersenen hebben omdat we zo'n fijne motoriek hebben in onze vingers en mond (taal). Al van in de baarmoeder heeft een kind ook een voorkeurduim om op te zuigen, maar dit lijkt op dat moment moeiljk 'dominant' te noemen en er zijn tegenstrijdige onderzoeken over het feit of we dominant rechts zijn (vooral mannen, en dat koppelt men dan aan ruimtelijk inzicht).

Vervolgens is er ook een dominantie in ogen en benen. Vooral ogen lijken me daarin heel belangrijk en als je een oog afdekt met je hand zonder het te sluiten en dan het andere, moet je eens 'voelen' wat het bij jou geeft.

Wel, ik zelf heb het in mijn oog getraind en beide ogen kunnen nu beter en iets onafhankelijker werken. Een dochter leert piano en ook bij haar komt een rechtse dominantie toch boven (in het algemeen is het moeilijkste pianospel altijd voor de rechter hand, maar ikzelf kan rechts meer dan 500 aanslagen per minuut typen, terwijl mijn linker hand onder de 500 maximaal blijft, maar strikt genomen stelt zich daar ook de vraag wat we doen met de verdeling van de letters over beide handen bij AZERTY of QWERTY).

Ik merkte ook altijd dat links rijden in Engeland (kom net met moto en auto terug van week Schotland) sneller vlot (met voorrang van rechts, bizar genoeg) dan bij de terugkeer rechts rijden. Ook dat wijst op een zekere 'dominantie'.

Net zoals een topsporter, zul je dus ZELF moeten onderzoeken hoe ver je kunt gaan met trainen van de andere kant. Maar het kan zeker!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vrouwen hebben meer taalcentra en kunnen na een trombose meestal andere centra helpen om terug te spreken. Bij mannen is dat veel moeilijker. Omgekeerd gaat 's nachts het tunnelgezicht van mannen (verschil in kegeltjes in de ogen) niet zo snel verblind raken door die sterkere focusmogelijkheid en gaan ze ook als een nachtcamera sneller in zwart/wit overschakelen om meer te zien 's nachts (net zoals mijn Tervuerense Herder die toen hij jong was zelfs 's nachts prikkeldraden zag en nog meer nachtdieren of een stier ook 'vermeend' kleurenblind is). Maar beweging registreren gebeurt op beide hersenhelften en bij de mens is er groot deel los van de bij dieren 'gelijke' hersenhelften en een gigantische interactie tussen beide. Rechtshandig zijn we niet alleen omdat we op school zo getraind werden, maar ook omdat we links in onze auto's zitten en rechts een hand moeten geven en dit in spiegelvorm meer getraind wordt. Mijn linkshandige vrienden (Bart Moeyaert ken je bijvoorbeeld wel als beroemde schrijver, was een klasgenoot van mij) zijn meestal kunstzinniger doordat ze net de wereld anders dan gemiddeld benaderen, maar dat doe ik als rechtshandige ook en ambidexters doen dat meestal ook. Bij mijn echtgenote (ook linkshandig) merkte ik niets bijzonders op dat vlak, maar in de jaren dat ik ze kunstzinnig vond, gedroeg ze zich daar ook wel meer naar. Samengevat: het blijft een moeiiljke vraag, laat ons samen eens wat oefenen hierin. Journalistiek volg ik trouwens het topic van de speciale pedalen van Garmin bij fietstrainingen die de druk registreren op linker en rechterpedaal, en daar zal ik wellicht de komende 10 jaren ook wat wijzer van worden. Hopelijk kan ik je dan ook een beter antwoord verschaffen, maar volg het best zelf ook eens op: Eenieder die dit leest, stopt de vraag in z'n onbewust geheugen en je zult merken dat je binnen 10 à 20 jaren zo 'vanzelf' alle antwoorden zult vinden in je omgeving daaromtrent. Onbewust is de mens gigantisch intelligent. Bewust heel wat minder, maar we denken dat het omgekeerd is, net doordat we... denken. Hoogmoed versus nederigheid (dat laatste is de poort tot echte intelligentie via interesse).