Hoe kan ik een negatieve verleden achterwegen houden ?

Toegevoegd na 9 minuten:
ik heb een paar jaar terug niet echt fijne dingen meegemaakt met vrienden. het ging om iets wat ze mij hadden aan gedaan en ik ben zo bang dat het weer gebeurt en ik denk er steeds weer aan terug terwijl het 2 jaar geleden is gebeurd maar ik ben er zo vaak zo verdrietig en depri over.
hoe kan ik dit achterwege houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor jezelf? of voor een ander?

Het beste antwoord

habibitieAna

Ik lees op je profiel dat je 16 bent. Dat is jong om je al zo lang zo naar te voelen.
Weet je.. als je iets heel ergs hebt meegemaakt dan lukt het soms niet om weer vooruit te kijken. Om het " achterwege te houden" Dan blijf je maar denken aan wat er gebeurd is. En je gaat steeds minder dingen durven... vrienden maken bijvoorbeeld, of alleen over straat tot je misschien zelfs helemaal niks meer tegen iemand durft te zeggen..

Ik wil dat je weet dat het NOOIT jouw schuld is als iemand je iets aandoet. Wat jij ook gezegd hebt, gedaan hebt..niets mag een reden zijn om jou pijn te doen.. op wat voor manier dan ook!
NIEMAND verdient het om pijn gedaan te worden!
Zeker niet als je 14 bent.

Maar... ondanks dat is het wel gebeurd... en sommige dingen kun je gewoon niet alleen verwerken. Daar heb je hulp bij nodig. Als je het tegen niemand zegt.. wordt het erg moeilijk je te helpen.

Ik vind t echt SUPER goed van je dat je deze vraag gesteld hebt. Dat is stap 1! :) nu de volgende stap... erover praten met iemand die je kan vertrouwen en die je kan helpen. Is er misschien een speciale leraar of lerares op school? Kun je misschien naar je huisarts? Als je niemand weet die je kent dan kun je ook contact opnemen met vertrouwensartsen of andere hulpverleners die er SPECIAAL voor jou zijn. En nooit iets zullen doorvertellen aan anderen over wat jij gezegd hebt. Dit soort mensen hebben veel ervaring met tieners die hele nare ervaringen hebben meegemaakt. En zij weten precies hoe jou het best verder te helpen.

je kunt bijvoorbeeld gratis bellen met de kindertelefoon 0800-0432
of met ze mailen/ chatten via
http://www.kindertelefoon.nl/

Doen hoor meid, je verdient het !

:)

Gee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als die vrienden jou iets hebben aangedaan waar jij erg verdrietig van was, zijn die vrienden dan wel echte vrienden?
Als ik het zo lees zijn die vrienden het helemaal niet waard om jouw vriend te mogen zijn.

Neem afscheid van ze en zorg dat die zogenaamde vrienden jou nooit meer kunnen kwetsen. Er zijn genoeg lieve vrienden die wel zo gelukkig mogen zijn om jou als vriend te mogen hebben.

Toegevoegd na 44 seconden:
Het fijne van vrienden is namelijk dat jij ze zelf kunt uitkiezen. Vrienden zijn er om een fijne tijd mee te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit moet je niet achterwege houden.
Zoek hulp op dit gebied en praat erover,met hulpverleners op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik weer wat je doormaakt
Neen afscheid van ze hoe moeilijk het ook is
Ik heb het ook ooit gedaan
Vrienden doen elkaar geen pijn nooit

Toegevoegd na 53 seconden:
Praat er over met je arts die kan je doorstuuren naar de juiste persoon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het niet achterwege te houden. Door er over te praten met mensen die je kunt vertrouwen en die het beste met je voor hem.
Ook kun je overwegen hulp te zoeken via maatschappelijk werk of huisarts.

Toegevoegd na 20 seconden:
hem=hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een paar jaar hiermee lopen te tobben, is te lang.
ga naar je huisarts en bespreek de mogelijkheden.
succes en sterkte!
Rieneke1
14 jaar geleden
Er staan al hele goeie suggesties tussen, maar ik wil graag toevoegen: als het gevoel na 2 jaar nog niet weg is, gaat het denk ik niet vanzelf. Dus als je dan lief voor jezelf wilt zijn kun je het beste eens bij de huisarts langs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk hoe je het achter je kunt laten.Hoe je er overheen kunt komen.Confronteer je vrienden ermee,(afhankelijk van de ernst van wat ze je hebben aangedaan)en kijk dan of ze bereidt zijn om hun verantwoordelijkheid daarin te nemen.Als ze er luchthartig mee omgaan zou ik ze niet meer als vrienden willen bestempelen en afscheid van ze nemen.Vertel hen hoeveel pijn ze je hebben gedaan.Schrijf de ellende van je af en verbrand dit daarna en probeer het achter je te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al gebeurd! Je kunt de ervaring niet meer vermijden, ombuigen of negeren. Omdat je eigenlijk de ervaring niet kan accepteren, zit het bijbehorende gevoel VAST.
Maar je hoeft het niet alleen te doen. Op het moment van de ervaring was je alleen en kon je het bijbehorende gevoel niet aan. Nu is het voorbij en heel belangrijk dat je het bijbehorende gevoel alsnog doorvoelt.
Anders blijft het vast!En kun jij niet verder.
Dus, ja, praat, huil en laat je troosten.
Daarna mag je de ervaring loslaten.
Je hebt niets verkeerd gedaan, er was niets dat jij deed
of was, waarom het juist jou moest overkomen!
Het was hen! Zij waren het, niet jij!
Het verdriet dat jij voelt is omdat je de hele gebeurtenis niet accepteert en daarom naar je toe hebt getrokken. Alsof je er nu nog iets aan kan doen om het alsnog te voorkomen.
Maar jij was niet verantwoordelijk.
Jij kon het niet voorkomen, jij kunt het echter nu ook niet meer voorkomen, het is al gebeurd!
De ervaring vraagt aan jou of je het wilt accepteren.
Maar wel met lieve, troostende mensen.
Je zult merken dat het eindelijk alsnog doorvoelen van de ervaring werkelijk op zal luchten.
Ik wens je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval de situatie voor jouw dermate veilig maken dat het niet meer kan gebeuren.
Een volledig advies is niet te geven, omdat je vaag bent over het gebeurde.
In ieder geval is je vrienden groep, exit.
Minder gauw andere vertrouwen en niet zo bang zijn. Angst is een slechte raadgever.!