waar kijken ze naar bij een mri scan van de lage onderrug?

Ik moet maandag een mri scan laten maken van mijn onderrug, ze denken dat ik een hernia heb, maar waar kijken ze dan op de mri scan naar? Kijken ze dan alleen naar je wervelkolom of bijvoorbeeld ook naar het si gewricht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Een hernia is de uitstulping van een orgaan of weefsel uit de lichaamsholte waar het normaliter in ligt.

Ze kijken dus naar de alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er een beetje van af hoe groot het gedeelte is dat ze scannen. Bij lage rugklachten wordt naast de lage wervelkolom (waar de hernia kan zitten) meestal ook het bekken (SI gewrichten) en vaak de heupen (zeker met uitstralende beenklachten; zonder hernia kan het namelijk ook Ischias zijn) meegenomen.

In het gebied dat ze scannen zijn ze verder wettelijk verplicht alles goed na te kijken op aanwijzingen van levensbedreigende zaken zoals bijv kanker (in een vroeg stadium). Dit is niet te verwachten maar als het wel zo blijkt te zijn en ze hadden op dat moment de scan waarop het te zien was kunnen ze achteraf aansprakelijk gesteld worden.