Insectensteek of beet op keel, wat te doen?

Ik reed gister op mijn scooter toen plots een insect op volle snelheid 50km/h tegen mijn keel vloog. Het kreng beet of stak mij 2x. Nu wordt ik zweetend wakker (kan ook van de hitte zijn) en doet het gebied om de plaats van impact pijn.

Komt die pijn door de klap tegen mijn keel of door de beet etc? Ik heb verder geen zwelling o.i.d. Wat kan ik doen om de jeukende irritante pijn tegen te gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Zo'n botsing met een fors insect geeft bij 50km/u inderdaad een flinke impact; dit kan zeker wel je pijn verklaren.
Aan de andere kant zeg je, dat hij je tweemaal gestoken heeft. Uiteraard kan ook dit pijn geven. Op het laatst heb je het over jeukende pijn, dit past meer bij de steek dan bij de impact. Dat je geen zwelling oid ziet spreekt dat weer wat tegen, maar in losmazig weefsel als he keel hoeft dat ook weer niet.

Ik denk eigenlijk, dat het allebei een rol zal spelen.
Ook het warme weer zal een rol spelen. Bij die warmte staan bloedvaten in je huid wijd open. Daardoor kan het gif van de steek zich makkelijker over een groter gebied verspreiden.

Voor de behandeling maakt het allemaal niet veel uit. Er is namelijk niet veel dat he kunt doen.
Er zijn middeltjes tegen insectenbeten tekoop bij de drogist. Die moet je eigenlijk direct na de steek gebruiken, je bent nu te laat om enig effect daarvan te verwachten. Pijnstillers hebben weinig tot geen effect op dit soort pijn.
Dan blijft regelmatig koelen over. Dit is een van de weinige dingen die je tegen jeuk kunt doen en het werkt ook pijnstillend.
Doe wat ijs in een doek en druk dat tegen de plek, minstens 20 minuten, minimaal 4x daags, maar zo vaak als je wilt. Nooit het ijs direct op je huid houden.
Tussendoor kan je losmaakt gebruiken, of desnoods tandpasta.
Helaas is jeuk vaak lastig weg te krijgen.

Wat je ook doet, met een paar dagen zal het vanzelf weer wegtrekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb een opmerking en een vraag over je antwoord: Opmerking. het ijs kan beter niet los in een doek worden gedaan, maar eerst in een plastic (boterhammen)zakje en dan in een doek. Als het ijs smelt, blijft het water in het zakje. Er kan overigens ook (ijs)koud water worden gebruikt in plaats van ijs. Niet iedereen heeft altijd ijs beschikbaar, water (meestal) wel. Vraag: wat bedoel je in de zin "Tussendoor kan je losmaakt gebruiken, of desnoods tandpasta." met "losmaakt"? Er is volgens mij een woord verkeerd geschreven of er ontbreekt een woord (of misschien meer) in die zin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@antoni: goed dat je het zegt. Losmaakt = koelzalf, suffe spellingscorrector ook. Ik had deze over het hoofd gezien, Sorry daarvoor. Eigenlijk maakt het weinig uit waarmee gekoeld wordt, als het maar koud is.
Vroeger werd wel een rauwe biefstuk op een blauw oog gelegd, dat werkt ook doordat die biefstuk koud is.