Mag men jodium alleen gebruiken bij schaafwonden ?

Jaren terug is mij in het ziekenhuis verteld dat men jodium alleen mag gebruiken bij schaafwonden : Ten eerste als de wond bloed kan er toch geen jodium in de wond komen en het bloed reinigt de wond zelf : ten tweede mocht er toch jodium in de wond komen kon dit zelfs lijden tot infecties .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Jodium is in principe bij een wondje niet echt nodig. Als een wond bloed dan reinigt het bloed de wond, dat is ook de reden om als je je bv gesneden hebt het goed is om het even flink te laten bloeden, dan is jodium niet meer nodig.
Een schaafwond hoef je enkel te reinigen met water en droog te deppen en zoveel mogelijk aan de lucht te laten drogen, in de zomer lekker mee in de zon gaan zitten een uurtje.
Alleen als er echt straatvuil in de wond zit is het een idee om jodium te gebruiken, maar echt nodig is het niet.
Het lichaam kan over het algemeen zonder hulpmiddelen een kleine wond prima zelf reinigen, daar heb je geen ontsmettingsmiddelen bij nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Kijk, een prima antwoord! Inderdaad, laat het lichaam het probleem zelf maar oplossen. Zelfs al zou er een rood plekje ontstaan, en wat pus - dat is juist goed, dat is het lichaam dat de indringers aan het verslaan is. Laat vooral niet door medicatie doen wat het lichaam ook zelf kan doen. Al is jodium nog zo natuurlijk, dat maakt niet uit - laat het lichaam maar lekker zelf werken, da's heel gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een duidelijk en helder antwoord+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor jou antwoord . Groetjes Teun.

Andere antwoorden (2)

Het word ook door artsen gebruik om huid te reinigen alvorens ze er in gaan snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jodium op schaafwondjes is prima maar was ze wel eerst uit. Door jodium min of meer af en als er nog vuil onder zit dan kun je een infectie krijgen.
Jodium in een grote wond is pijnlijk en ook absoluut niet nodig. De wond is schoon en zal verder goed genezen.