Is anti-zonnebrandcrème van de hema even betrouwbaar als 'n A-merk (met zelfde factor)?

Is huismerk hema veilig? Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met nivea e.d. En dan heb ik het echt om de bescherming tegen de zon.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tip: koop hem niet van Etos eigenmerk. Dat smeert voor geen meter en blijft erg plakken!

Het beste antwoord

Factor 30 van een huismerk is echt minimaal factor 30, dat is goed gereguleerd. Een goedkoop merk geeft je dus net zoveel bescherming als een duurder merk. De verschillen zitten in hoe prettig het smeert, of het plakkerig aanvoelt of niet, hoe het ruikt, of het een zgn. 'witte waas' geeft, etc. Niet in de mate van bescherming.

Maar: je bereikt pas de beschermingsfactor die op het etiket staat, als je net zo dik smeert als men doet in het testlab. Dat is 2 mg per vierkante centimeter. En dat doet geen mens, want dat geeft niet een 'witte waas', maar meer een 'witte laag'. Het programma 'De Rekenkamer' besteedde recent nog aandacht aan de (kosten van) zonnebrandcrème, zie de link in de bron.

Je zou eigenlijk voor de lol even die aflevering moeten bekijken, of kijk even vanaf 18 min 30 eens hoe dik het laagje is dat je zou moeten smeren. Schokkend vond ik dat een laag die half zo dik is, niet de helft bescherming geeft, maar een bescherming geeft van de wortel uit de oorspronkelijke factor. Dus een factor 50 half zo dun smeren als getest, geeft een bescherming van net iets meer dan factor 7!

Wat dát betreft zou je beter nog een goedkoop merk kunnen nemen. Niet alleen omdat je echt veel zonnebrandcrème nodig hebt voor een optimale bescherming (op ongeveer 22 min 40 zie je Marc de Hond een drogisterij uitgaan met de noodzakelijke flesjes zonnebrandcrème voor optimale bescherming tijdens een zonvakantie van 12 dagen van een gezin met twee kinderen - ongeveer een koffertje vol), en het ook bij een goedkoper merk nog steeds duur spul is, maar ook omdat de goedkope merken vaak wat minder smeren en je dus automatisch een wat dikkere laag smeert.

Nu is het natuurlijk wel zo dat gelukkig niet iedereen even snel verbrandt. Volgens de informatie uit deze aflevering heb ik zelf altijd veel te dun gesmeerd, maar toch verbrand ik met factor 30 op nauwelijks, en zonder zonnebrand wel vrij snel. Dunner smeren is niet zoals het hoort, maar ook zeker niet zinloos.

Maar het allergoedkoopste is natuurlijk om naast de noodzakelijke zonnebrandcrème voor ontblote lichaamsdelen ook je kleding verstandig te kiezen (je hoeft geen lange mouwen te dragen met 28 graden, maar waarom een spaghettitop en geen shirt met korte mouwen, bijvoorbeeld) en in elk geval als de zon op zijn heetst is, zoveel mogelijk de schaduw op te zoeken. In de schaduw kun je ook verbranden, maar lang zo snel niet als in de zon en een lagere - dus goedkopere - factor voldoet daar dan ook sneller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor dat is al vaker onderzocht. Alle B en C merken zijn gewoon goed. Het kan wel zijn dat je de smeerbaarheid minder vindt van het ene of andere product.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier bijv een test uit 2008 waar zelfs de kruidvat het beste uit kwam:

Een goed zonnebrandmiddel hoeft niet duur te zijn. De Consumentenbond onderzocht tien verschillende merken. De goedkoopste kwam daarbij als beste uit de bus.

Alle onderzochte zonnebrandmiddelen beschermen goed tegen UV- stralen, en de meeste middelen bevatten in werkelijkheid een hogere factor dan op de verpakking wordt aangegeven. Deze beschermingsfactor (bijvoorbeeld factor 15 of 20) geeft aan in welke mate een zonnebrandmiddel de schadelijke straling van de zon kan absorberen en dus beschermt tegen verbranding. Hoe hoger de factor, hoe meer bescherming.

Beste koop
Het zonnebrandmiddel van Kruidvat (Solait SunMilk SPF 15) komt niet alleen als beste uit de test, maar verdient door de gunstige prijs-kwaliteitverhouding ook het predikaat ‘beste koop’. Hetzelfde geldt voor de Sunmilk Factor 15 van Trekpleister. Dat zonnebrandmiddel zat niet in de test, maar qua samenstelling en prijs (€ 5,90) is het identiek aan de SunMilk van Kruidvat.