Waarom ben ik nog nooit gestoken door een mug?

Zolang als ik me kan herinneren ben ik nog nooit gestoken door een mug. Terwijl veel mensen om mij heen elke ochtend onder de bulten zitten. Is hier een verklaring voor?

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet dat ik graag wil dat ik gestoken wordt maar ik vind het toch apart.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Iedereen wordt zo af en toe wel eens gestoken door een mug. De reactie van het lichaam op een muggenprik verschilt wel per persoon.
Ik denk dat het waarschijnlijker is, dat jouw lichaam niet zo heftig reageert op het prikken. Daardoor ontstaat er veel minder een bultje, die ook veel minder jeukt.

Nu is het zo, dat muggenbeten met name erg gaan jeuken, als je eraan krabt. Door het krabben komt er namelijk histamine vrij in het gebied direct rondom de muggenbeet. Door de histamine wordt het bultje groter en gaat hij steeds meer jeuken.
Dit is ook de reden waarom muggenbulten minder gaan jeuken, en het bultje kleiner wordt, als je er een tijdje vanaf blijft.

Als er bij jou dus door een milde reactie van je lichaam maar een klein, nauwelijks jeukend bultje ontstaat, zul je er dus niet aan krabben en dus blijft hij klein. Als je hem blijft negeren, dan trekt hij daarna ook al snel weer weg.

Overigens is het wel zo, dat muggen een voorkeur voor bepaalde mensen lijken te hebben. Hoe dat precies zit weet ik niet; dat kan een bioloog je misschien beter vertellen.
Hoewel ze dus wel een voorkeur lijken te hebben, zal geen mug zijn "neus" voor je ophalen, als jij de enige in de omgeving bent om te prikken. Ook een mug, die per ongeluk op je land, zal zijn (oké, eigenlijk haar) kans grijpen.

Wees maar blij, dat jij geen last ondervindt van je muggenbeten; er zijn heel wat mensen jaloers op je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Muggenbulten (en jeuk) ontstaan als reactie op een stofje in het speeksel van muggen, dat er voor zorgt dat het bloed dat ze drinken niet stolt.

Niet iedereen reageert even heftig op dit stofje. Sommige mensen zelfs nauwelijks. Die hebben dus geen muggenbulten e.d. terwijl ze wel gestoken zijn. Waarschijnlijk wordt jij ook wel gestoken, maar heb je er dus geen gevolgen van.