Kan je als 16 jarige een pigmentvlek krijgen?

Want ik heb een kleine bruine vlek op mijn gezicht en ik denk dat het een pigmentvlek is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

ja dat kan, als voorbeeld mijn dochter had er gelijk een na haar geboorte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan inderdaad. Toch wil ik je even wijzen op huidkanker: ook daarbij kan je een bruine vlek krijgen. Huidkanker komt steeds vaker voor bij kinderen, omdat ze al vroeg aan zonlicht worden blootgesteld. Laat de vlek dus liever even nakijken.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/112589-kinderen-met-huidkanker.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan. Als pigment zich plaatselijk ophoopt, ontstaan er pigmentvlekken op de huid. Je herkent pigmentvlekken als donkere vlekjes op de huid. Er zijn ver-schillende oorzaken voor het ontstaan van pigmentvlekken, bijvoorbeeld huidirritatie, erfelijkheid, hormonen, te lang in de zon liggen en overmatig gebruik van de zonnebank. In de weefsels van dieren, planten en mensen vind je pigment. Pigment geeft kleur aan je haren, de iris van je oog en aan je huid. Daarnaast beschermt pigment je huid tegen UV straling. Maar wanneer de pigment-cellen in de huid in de war raken, kunnen de cellen een teveel aan pigment aanmaken. Door deze verstoring in de aanmaak van pigment kunnen donkere vlekjes ontstaan. Deze donkere vlekjes noemen we ook wel pigmentvlekken. Pigmentvlekken ontstaan vooral op plekken die veel zon hebben gehad, zoals gezicht, hals en handen. Hoe meer je huid wordt bloot-gesteld aan UV straling hoe meer pigmentvlekken er kunnen ontstaan. Pigmentvlekken ontstaan door plaatselijke ophopingen van pigment, ook wel melanine genoemd. Melanine is de biologische bescherming van de huid om zich te wapenen tegen UV stralen. Naast blootstelling aan zonlicht spelen ook andere factoren een rol bij het ontstaan van pigmentvlekken. Zo is de kans op pigmentvlekken groter bij hormonale schommelingen of wanneer de hormonale activiteit afneemt en de huid veroudert. Ook huidirritaties, bijvoorbeeld veroorzaakt door verkeerde huidproducten, kunnen het begin zijn van pigmentvlekken. Pigmentvlekken kunnen dus op iedere leeftijd ontstaan.