Wanneer ben je een krachtig persoon?

Als iemand tegen je zegt: Je bent een krachtig persoon.
Wat wordt er dan bedoelt met krachtig? Wat zijn daar kenmerken van?
of synoniemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
---Kan wilskracht
---Kan moed
----Kan ook als je dus letterlijk sterk ben Fijne dag verder :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je, jij ook een fijne dag!

Antwoorden (2)

Iedereen heeft een bepaald karakter. Als je je gedraagt volgens dat karakter, ben je een krachtige persoon. Je zegt dan ook wel: hij heeft een sterke persoonlijkheid.

Bijvoorbeeld: sommige mensen in je omgeving vinden dat kort haar je goed staat, anderen vinden dat lang haar mooier is. Je LUISTERT, je kijkt nog eens in de spiegel, en daarna neem je je eigen beslissing. Jij weet wat je mooi vindt, en het kan je echt niet zoveel schelen als anderen vinden dat je voor gek loopt met dat haar.

Nou is dit een onbelangrijk iets, maar stel je voor dat er een homoseksuele jongen in je klas zit die erg wordt gepest. Jij bent helemaal vóór gelijke rechten, dus je besluit een regenboogspeldje op te doen. Maar de mensen in je omgeving raden je dat af. Ze zeggen: 'Straks denken ze dat jij zelf een homo bent', en: 'Kijk maar uit, het is slecht voor je cijfers!' Jij bent het met die argumenten NIET eens, en je doet het speldje toch op. Dan ben je je eigen karakter dus trouw gebleven. Je bent een krachtige persoon.

Dat hangt niet van de mening zelf af. Stel je voor: je bent tégen gelijke rechten. Maar je hele omgeving vindt dat iedereen een regenboogspeldje moet dragen. Ze vinden dat jij dat ook moet, anders hoor je er niet bij. Ook hier geldt: je luistert wel naar de argumenten, maar als je echt vindt dat je dat speldje niet moet dragen, en je doet het niet (ondanks de druk die op je wordt uitgeoefend), dan heb je een sterke persoonlijkheid.

Een sterke persoon is niet star of eigenwijs. Hij weet alleen heel goed wat hij zelf wil en vindt, en handelt daarnaar, ook als hij onder druk wordt gezet. Hij kan wel van gedachten veranderen; dat is helemaal geen teken van zwakte. Hij doet alleen geen dingen (nou ja: bijna geen dingen, want niemand is volmaakt) alleen maar om aardig gevonden te worden of bij een groep te horen.

Je zegt dan: 'Hij kan zichzelf recht in de spiegel aankijken.' Ofwel: hij hoeft zich nooit, diep in zijn binnenste, een lafaard te vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kenmerken van een krachtige, sterke persoonlijkheid:
- weet waar hij waar voor staat
- heeft respect voor zichzelf en voor anderen
- geeft advies/raad maar is niet belerend
- is empatisch en straalt warmte en compassie uit
- heeft een eigen mening
- geeft ruimte aan anderen
- heeft een eigen identiteit
- maakt eigen keuzes
- kent zijn kwaliteiten en mindere kanten
- durft hulp te vragen
- kent de eigen grenzen
- durft op te komen voor zichzelf en anderen
- verloochent zijn normen en waarden niet
- denkt na over zijn leven en over het leven van de mensen om zich heen
- is bewogen is over het lot van anderen
- is tevreden is met wat hij heeft en deelt met anderen
- luistert naar de ander
- durft te zeggen dat hij iets niet weet
- durft de strijd met zichzelf aan te gaan
- raakt niet beledigd en is niet beledigend naar anderen
- heeft humor
- is integer - betrouwbaar
- straalt zelfvertrouwen uit; heeft een groot gevoel van eigenwaarde
- heeft een reëel zelfbeeld
- geeft ruimte aan anderen om te groeien
- geeft sturing daar waar het nodig is.
- laat een ander los, maar staat er wel klaar voor
- geef duidelijke grenzen aan
- stimuleert een ander
- is geen naprater
- durft confrontaties aan te gaan
- durft zich kwetsbaar op te stellen
- heeft doorzettingsvermogen
- is geloofwaardigheid, open en eerlijk
- kan overtuigen
- durft aanvaardbare risico’s aan te gaan
- is aandachtig
- is creatief
- is onafhankelijk

om er maar een paar te noemen.... ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus eigenlijks als ik het zo zie is het eigenlijk het perfecte karakter? want je voldoet dan aan alle eisen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou hè, en ik denk dat er nog veel meer kenmerken zijn!
Als je een krachtig persoon bent, dan heb je een aantal van bovenstaande kenmerken.
Want als je ze allemaal hebt, dan ben je inderdaad zo ongeveer perfect en volgens mij bestaan die mensen niet ;-)