wanneer hebben mensen met een lage lichaamstemperatuur koorts?

Ik heb altijd een lichaamstemperatuur rond 35.5°C, als ik ziek ben verhoogd dat tot max 37.8°C. mijn dokter zegt dan dat ik een lichte verhoging heb. Maar wanneer hebben mensen met een lage lichaamstemperatuur eigenlijk koorts? Want bij mij voelt dat vanaf 37°C al aan als koorts, warm, koud, rillen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
103.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vrouw heeft een lichaamstemperatuur van 35°C en trouwens ook haar zus en haar moeder.
Wanneer zij 36°C of meer heeft dan heeft ze als koorts en volt zich ziek.
Het is zeer belangrijk dat uw huisarts en bij opname in het ziekenhuis dat te vermelden want anders loopt u risico niet geloofd te worden met alle gevolgen van dien.
Zo heeft men eens antibiotica geweigerd omdat "maar" 36,5°C had, het gevolg was dat de wonde van haar operatie na 2 dagen volledig ontstoken was en uiteindelijk open gesprongen is en men dan pas ingezien heeft dat ze fout waren en onmiddellijk antibiotica gestart zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb normaal 36.2 mijn dokter noemt 37.2 al koorts Toegevoegd na 8 minuten:
35.8 is geen oncorrecte meting en boven de 37heb je in jou geval koorts Toegevoegd na 9 minuten:
35.5 heb ik ook regelmatig en voel me dan niet onderkoeld

Antwoorden (2)

Mensen met een wat lagere lichaamstemperatuur hebben ook gewoon koorts vanaf 38 graden.
Het woord "koorts" is gedefinieerd als een lichaamstemperatuur (gemeten in de endeldarm) van 38 graden of hoger. (Een temperatuur boven de 42 graden noemen we hyperpyrexie.) Er wordt in de definitie dus geen rekening gehouden met de normale lichaamstemperatuur van de patiënt.
Het zou in de praktijk ook onmogelijk zijn om rekening te houden met de normale lichaamstemperatuur van de patiënt; deze wisselt namelijk van persoon tot persoon (binnen bepaalde grenzen uiteraard), van situatie tot situatie en van wisselt bovendien sterk over de dag. Bij een gezond persoon wisselt de temperatuur over de dag van ongeveer 35,5 graden tot ongeveer 37 graden. Daardoor kan je eigenlijk ook niet spreken van "dé lichaamstemperatuur van een patiënt.

Deze vraag is overigens gebaseerd op de aanname, dat uw lichaamstemperatuur 35,5 graden is. Dat zou betekenen, dat u een ondertemperatuur heeft; of te wel u bent onderkoeld. Dit geeft eigenlijk altijd erg veel klachten. Als u dit echt uw lichaamstemperatuur is en u geen klachten daarvan ondervindt, dan is de enige verklaring die ik kan bedenken een beschadiging in de hersenen, specifiek in de hypothalamus. Dit is echter zeer, zeer zeldzaam bij verder gezonde personen.
Het lijkt me waarschijnlijker, dat de 35,5 graden gebaseerd is op een foute meting. Zoals gezegd wisselt de "normale lichaamstemperatuur" ook over de dag. Dit in combinatie met een thermometer die een onnauwkeurigheid van een paar tienden van graden heeft (een normale thermometer heeft dat al snel) kan de foutieve meting al verklaren.
Dit is allemaal gebaseerd op een rectale meting (in de endeldarm, dus in de anus). Iedere andere meting, die thuis uitvoerbaar is, geeft een onderschatting van de temperatuur, die soms op kan lopen tot een paar graden. Andere metingen (onder de tong, in de oksel, huidthermometer) zijn daarom echt onbetrouwbaar.

Overigens komt echte koorts bij volwassen een stuk minder vaak voor dan vaak gedacht wordt, meestal gaat het om een verhoging (subfebriele temperatuur). Een verhoging geeft ook dezelfde klachten als koorts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tussen de 38 en 38.5 is het verhoging daarna koorts bij sommige artsen boven de 39
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Bernie46: een reactie op een vraag en antwoord van 3 jaar geleden...
Het spijt me, maar je info is simpelweg niet waar. Bij huisartsen wordt een lichaamstemperatuur van boven de 38 graden als koorts gezien; specialisten hanteren meestal 38,5 graden (ik zie dat ik dat destijds niet vermeld heb...) Als ik een collega zou treffen die iets anders beweerd dan zou ik direct om een andere dokter vragen.
Ikzelf heb een standaard lichaamstemperatuur van 35,4 dus begrijp volkomen waar je vraag vandaan komt :)
De oorzaak van onze lage temperatuur ligt bij het hoogsensitief zijn (misschien kan je eens bij jezelf nagaan of dit opknabbelen toepassing is bij jou :) )
Personen met hoogsensitiviteit hebben standaard een lagere lichaamstemperatuur waardoor dingen als koorts bij ons wat anders liggen. Ik lig volledig knock-out in de zetel bij 37 graden, maar het is moeilijk om dit uit te leggen aan anderen, zeker huisartsen.
Ik benoem het daarom sinds enkele jaren als ‘koortsig gevoel’ en mijn huisarts weet dat bij mij verhoging aanvoelt als zware koorts, ze weet ook dat ik nog nooit koorts gehad heb in mij leven en doet zelf haar opzoekwerk qua hoogsensitiviteit. Enige goede raad die ik je dus kan meegeven is vertrouw op je eigen gevoel, ziek is ziek, neem je rust en neem gepaste pijnmedicatie die de verhoging aanpakt zodat je je snel beter voelt! Succes :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Zie het antwoord van flipjeboot hierboven. Dat is tenminste gebaseerd op echte, grondige expertise.