wat kan ik doen tegen hoogteziekte?

we gaan binnenkort op vakantie en stijgen in een paar dagen naar 4800 meter. Wie heeft tips om evt hoogteziekte te "voorkomen".

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Amadea
10 jaar geleden
Tip om dat rustig aan te doen. Als je elke dag een paar honderd meter hoger gaat, dan kunnen je longen en hersenen er aan wennen. Je gaat pas last krijgen als je in één keer 2000 meter hoger komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net wat Amadea zegt, gewoon rustig aan doen. Je geeft zelf al aan dat je naar 4800 meter wil in een paar dagen (neem dus aan dat je de Mont Blanc bedoeld, als je in Europa blijft) en dat is heel goed te doen. Gewoon het hoogteverschil in gelijke etappes proberen te verdelen.
Heb het zelf diverse malen gedaan en nooit ergens last van gehad. Daarnaast ben ik eigenwijs en heb het in minder dan anderhalve dag gedaan... :)

Het beste antwoord

Eigenlijk het enig, dat je kan doen, is heel langzaam opstijgen. Probleem is, dat je vakantie dan waarschijnlijk voorbij is tegen de tijd je (fris en fruitig, dat wel) aankomt.

In mijn eigen bibliotheek kan ik er maar weinig over vinden, maar wikipedia maakt onder scheid tussen milde en ernstige symptomen(1e bron):

Milde symptomen: (Lichte) hoofdpijn, duizeligheid, slapeloosheid, slechte eetlust, misselijkheid, algeheel malaisegevoel, onregelmatige ademhaling in de slaap, verlaagde urineafgifte, licht oedeem op handen, voeten en gezicht, tintelende vingers.

Ernstige symptomen: zware hoofdpijn (die niet verdwijnt met pijnstillers), abnormale oververmoeidheid, moeilijk ademhalen (ook bij rust), ophoesten van roze, roestkleurig slijm, verlies van coördinatie, onverschillig, apathisch gedrag, blauwachtige lippen en/of nagels, bewusteloosheid.

Bij milde symptomen wordt dan aangeraden om 1-2 dagen niet meer op te stijgen om te wennen aan de hoogte. Bij ernstige symptomen moet je echt afdalen en naar een ziekenhuis.
Er bestaat een medicijn waarvan beweerd wordt, dat het de gewenning aan hoogte versneld: diamox. (2e bron) Ik heb daar in het geheel geen ervaring mee; als je dat zou willen moet je dat echt met je eigen huisarts bespreken.
Een van de problemen bij hoogte ziekte is een verhoogde druk in de bloedvaten in je longen. Daar bestaat ook een medicijn tegen: viagra (geloof het of niet, 3e bron)

Van de colleges hyper/hypobare geneeskunde meen ik me te herinneren, dat er op hoogte ook wel legaal cocabladeren worden verkocht om te kauwen. Dit zou dan ook werken tegen hoogte ziekte.

Overigens verschilt de gevoeligheid voor hoogteziekte van persoon tot persoon. Het zou kunnen, dat je zo naar 4800m opstijgt zonder noemenswaardige symptomen. Ook is er geen ondergrens te noemen waarop hoogteziekte optreedt (al is het natuurlijk errug onwaarschijnlijk op 100m hoogte)

Al met al denk ik, dat het voorkomen toch het beste is. Doe het dus rustig aan en (zoals de anderen ook al zeiden) zorg dat je in zo goed mogelijke conditie bent.

P.S.
Ik zie, dat ik niet direct kan linken naar de medicatieteksten in het kompas. Je zal dus zelf even moeten zoeken op die site.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hier heb ik tenminste wat aan. Hoogteziekte komt nl echt wel voor als je onder de 6000 meter zit.
En rustig aan doen...ja dat wist ik zelf ook wel

Andere antwoorden (2)

Hoogteziekte treedt pas op vanaf 6000m dus tenzij je er extreem gevoelig voor bent heb je nergens last van.
Doe maar lekker rustig aan, het is immers je vakantie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat klopt niet. Je kunt er bij 2000 meter al last van krijgen.
Zijn geen tips voor. Iemand met een uitstekende conditie kan hoogteziekte krijgen, en iemand die een slechte conditie helemaal niet.
Plan de eerste dag geen stoere lange wandeling in, wordt niet dronken, en geniet verder van je vakantie
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wordt niet dronken, en geniet verder van je vakantie Stel je voor dat iemand van het niveau oh-oh-Cherso dit leest... :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja die moet niet zo'n vakantie nemen maar lekker aan het strand gaan liggen meneer Tomaat!