Waarom moet mijn moeder terwijl zij kanker heeft naar een arbo arts?

Het is toch duidelijk dat je met chemokuren niet kunt werken? Ze blijft niet voor niets thuis en moet alsnog daar naar toe wat haar erg veel energie kost. Ik ken de wet poortwachter wel. Maar je moet toch niet iedereen over 1 kam scheren. Ik snap dat echt niet..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op mijn werk is een soortgelijk geval, hier is heel veel telefonisch contact tussen Arbo en werknemer. Wellicht is dit een oplossing?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook veel telefonisch contact gehad toen ik binnen een jaar twee keer met mijn enkel in het gips zat (niets gebroken). Dus probeer dat eerst te regelen maar als dat niet lukt: een bedrijfsarts hoeft niet moeilijk te doen ofzo of je tegen te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad,als je moeder niet in staat is om naar de arboarts te gaan,dan moet zij dit aangeven en komt er een andere oplossing.

Het beste antwoord

Het bedrijf van jouw moeder betaalt veel geld aan haar terwijl ze niet werkt. Dan willen ze zelf ook wel van een expert horen dat ze inderdaad niet kan werken.
De oncoloog heeft immers niet gezegd dat je moeder niet kan werken, zij doen daar geen uitspraak over.
Een arbo-arts is in de eerste plaats arts en zal echt niet je moeder aan hetwerk sturen als ze niet kan. De arbo arts zal ook al te drammerige werkgevers in toom houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je verhaal klopt, Hannes, alleen is een arbo-arts slechts een basisarts zonder specialisme, en dat betekent dat ie veel minder medisch inzicht heeft dan een specialist van welke aard dan ook. Dus uiteindelijk zal de moeder van Candymusic het ook van haar huisarts, oncoloog en andere specialisten moeten hebben om haar arbeidsongeschiktheid te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Dorske: het spanningsveld tussen werkgever en patiënt is hét terrein van de bedrijfsarts. Huisartsen, specialisten en andere specialisten kunnen/ mogen zich niet op dat veld begeven. Als het goed is klopt het dus wat Hannes zegt: de oncoloog zal geen uitspraak hebben gedaan over haar arbeids(on)geschiktheid. Aangezien hij geen kennis heeft van de situatie binnen het bedrijf kan hij daar ook eigenlijk geen uitspraak over doen. Bij de communicatie met de baas zou hij dan zelfs zijn beroepsgeheim moeten doorbreken.
Overigens is "bedrijfsarts" een beschermde titel. Na een studie van minimaal 6 jaar, die voor elke arts gelijk is volgt er nog een vervolgopleiding van 4 jaar. Het zijn dus zeker geen basisartsen!
"arbo-arts" is overigens een onjuiste benaming.

Andere antwoorden (1)

Bij een zieke werknemer is het nu eenmaal een geijkte procedure dat hij of zij een arbo arts bezoekt.
Dat houdt geen verbande mer de aard van de ziekte.