Kan het slikken van verschillende vitaminepillen tegelijk slechte gevolgen hebben?

Ik ben nu al 3 weken aan het kwakkelen met mn gezondheid; ben snel moe, heb bijna om de dag koorts, slaap erg slecht (nog slechter dan normaal).

Nou heb ik m'n bloed laten testen en alles is in orde, maar nog steeds ben ik ineens doodmoe, heb ik ineens extreme koppijn etc.

Het meest vervelende is nog dat ik ook geen eetlust heb. Hierdoor ben ik al een aantal kilo afgevallen, terwijl ik normaal een erg stabiel gewicht heb.

In ieder geval, om m'n weerstand dus een beetje te helpen slik ik extra vitamines.

Normaal slik ik altijd al "Huid, haar & nagels" van Sunwell en "Multi-totaal" van de Hema (beide altijd 1 pil, ipv 2 en 3 per dag). Daarbij slik ik nu "Vitamine B complex" van de Albert Heijn (ook 1 pil).

Is het onverstandig of zelfs schadelijk om deze combinatie te slikken (ookal is het in lagere dosis dan aanbevolen)? Ik ben altijd vrij panisch geweest met supplementen (aspirine etc gebruik ik vrijwel niet), dus ik wil geen verkeerde combi slikken.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Ik was ook van plan om morgen maar eens wat pillen (vitamines en tegen lusteloosheid) te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon even mijn huisarts bellen als ik jou was en vertellen wat er precies in die supplementen zit, en vragen of dat een goed of slecht idee is.
Een overdosis aan bepaalde vitamines kan wel slecht voor je lichaam zijn. Mogelijk kunnen vitamines elkaar ook tegenwerken.

Het beste antwoord

Eigenlijk zijn alleen de vetoplosbare vitaminen A en D bij overdosering gevaarlijk.
De wateroplosbare B vitaminen en vit C spoelen wel uit het lichaam bij enige overdosering
Daar kom je met de middelen die je slikt niet aan toe.
Ik zou echter niet door blijven slikken en je klacht verder negeren. Je klacht is zo serieus, dat verder kijken wenselijk is, modder dus niet te lang door.
Wat wel een rol kan spelen is dat je resorbsievermogen voor bepaalde vitamines verminderd is, dan moet je iets overdoseren om aan de ADH te komen.
Sommige B vitamines worden door maagzuur afgebroken, vit B12 (cyanocobaltamine) is daar een voorbeeld van en kan via een injectie toegediend worden, echter alleen als daar aanleiding voor is, zoals bij een maagresectie oid.
Bij stress is B6 erg belangrijk omdat dat in het functioneren van je zenuwen een grote rol speelt.
Veel processen , zoals roken en drinken van alcohol verbruiken vitamines, zoals vit C.
Bij mij en de mijnen werkt het gebruik van twee dagravit total 30 heel goed.
Dan heb je gelijk alle sporenelementen (antioxidanten ed.)
te pakken en zijn de bouwstoffen voor herstel voldoende aanwezig.
Normaal een pil , als je ziek begint te worden direct over gaan op twee, keert het kwaad vaak voordat het echt uit kan barsten.
Daarnaast gebruiken we 100mG vic C per dag tijdens verzwakking.
Daarnaast VERSE groenten en VERS fruit en wat minder aardappelen/pasta/ rijst en een moot zalm of een andere hoogwaardige eiwitleverancier (ook om je HDL op peil te krijgen).
Ik wens je beterschap en alle goeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Soms kan het zo zijn dat je genoeg van bepaalde stoffen in je lichaam hebt en door het nog aan te vullen met dergelijke supplementen kan je lichaam hierop vreemd reageren omdat het niet meer op natuurlijke wijze word aangemaakt.
Hierdoor kun je dus allerlei bijwerkingen krijgen en inderdaad ziek van worden, dit is bij een enkel aantal mensen voorgekomen in mijn naaste omgeving.

Ik denk dat het beste is dat je stopt met het innemen van deze pillen en je gewoon gaat richten op gezond eten.

Overigens hoop ik dat je gauw erboven op mag komen.
Sterkte ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk aan stress. Is er de laatste tijd veel spanning in je leven?

Waar zit de hoofdpijn in je hoofd? Voorin, bovenin of achterin? In dat laatste geval denk ik aan hoge bloeddruk.

Is er kortgeleden misschien een nieuwe zendmast/telefoonmast in je omgeving geplaatst?

Een teveel aan vitamines, mits niet extreem, wordt doorgaans wel uitgeplast.

Neem spirulina en chlorella tabletten in plaats van de genoemde vitamine tabletten. Hier zit vrijwel alles in wat je nodig hebt. Gebruik zout met mate, en als je het gebruikt kies dan voor zeezout.

Wees spaarzaam met het consumeren van kaas en drop.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wát zit er dan in spirulina en chlorellatabletten dat bijna alles is dat je nodig hebt? Mijn haren gaan altijd recht overeind staan als mensen elkaar ongefundeerd aanraden om allerlei pillen te slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Het zijn geen chemisch gefabriceerde tabletten als vitaminepillen, maar het zijn natuurproducten.
Het zijn beide namelijk tabletten gemaakt van algen. Het is ook te koop als poeder. Het verschil tussen die twee is dat spirulina zoutwater algen betreft, en chlorella zoet wateralg is. Het zijn zogezegd beide natuurlijke producten en zitten bomvol met vitamines en mineralen.
Mijn reactie is niet ongefundeerd, maar goed bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu weet ik nog niet (afgezien van het vage 'vitamines en mineralen') wat er in die pillen zit die je aanraadt. Dat het een natuurproduct is, zal best. Helaas is 'natuurlijk' nog altijd geen synoniem van 'gezond'. En is 'chemisch' overigens ook geen synoniem van 'ongezond'. Welke vitaminen en mineralen zitten erin? In welke hoeveelheden? En zijn die doses gestandaardiseerd? En waarom zijn specifiek die vitaminen en mineralen in specifiek die doses goed voor de vraagsteller? Ik begrijp dat je reactie goedbedoeld is, met 'ongefundeerd' bedoel ik dan ook niet 'slecht' of 'onzinnig', maar simpelweg dat je in je antwoord niet vermeldt welke basis je advies heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Chlorella zitten wel 15 vitamines, 10 mineralen en 18 aminizuren. Wie wil weten welke dat zijn, mag zelf even gaan googelen, ik ga het niet allemaal opschrijven hier.
Verder zal er best enig verschil zitten uit welke streek de chlorella vandaan komt. Betreft spirulina hetzelfde antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke streek? Daar vroeg ik toch helemaal niet naar? Dat vind ik totaal irrelevant in vergelijking met de vraag of de doses van de verschillende werkzame stoffen gestandaardiseerd is. Anders heb je op zijn best het gevaar dat een bepaalde stof er amper in zit, en op zijn slechts het gevaar van overdosis. En als je iemand aanraadt om pillen te slikken, is het toch niet raar als iemand je vraagt waarom je denkt dat die persoon baat zou hebben bij specifiek die pillen? Het zijn toch geen snoepjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, ik snap jouw probleem niet. Nee het zijn geen snoepjes. Snoepjes zitten vol met aspartaam. Eet smakelijk! Snoep verstandig eet een appel zei men vroeger. Ik had in plaats van spirulina en chlorella ook kunnen adviseren: neem een tomaat en een sinasappel. Dat zijn geen snoepjes, maar net zo goed natuurproducten als spirulina en chlorella. Alleen zijn die beide laatste producten nog gezonder, en tasten ook het gebit niet aan, zoals bijvoorbeeld sinasappels en snoepjes dat wel doen. Het is aan de vraagsteller zelf om te bepalen of hij de adviezen van de antwoorders gaat opvolgen of niet. Als jij een beter antwoord weet, ga gerust je gang, de vraag staat nog open. Ik laat het hierbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn reactie is niet speciaal tegen jou gericht. Zoals ik in mijn eerste reactie al zei: mijn haren gaan *altijd* recht overeind staan als mensen elkaar ongefundeerd aanraden om allerlei pillen te slikken. Of jij dat nu bent of een ander. Ik begrijp niet waarom je je zo aangevallen voelt. Is het dan zo raar om te vragen op welke basis je iets aanraadt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me niet aangevallen hoor. Heb ook dacht ik al je vragen beantwoord. No hard feelings van mijn kant.
Ik heb verder niets zinnigs meer toe te voegen waar de vraagsteller nog iets aan heeft, vandaar dat ik al zei: ik laat het hierbij.
Vanuit mijn medisch biologische achtergrond zie ik geen reden om het slikken van de vitamines als reden te zien van je gezondheidsproblemen. Maar ik ben geen arts. Voor de kwakkelende gezondheid en hoofdpijn kan je het beste terecht bij je eigen huisarts. De problemen die je beschrijft moeten toch ergens vandaan komen en zou je moeten onderzoeken.

De combinatie van vitaminepillen kan geen kwaad mits je de totale dagdoseringen niet teveel overschrijdt voor met name vitamine A en B. Vitamine C maakt niet zo veel uit.

Maar het door elkaar slikken van de verschillende preparaten is onnodig, ingewikkeld (je zou dan per vitamine of mineraal de aanbevolen hoeveelheid moeten optellen) en duur. Je kunt beter een vitaminepreparaat slikken met een totaalpakket, zoals Davitamon Totaal of Hema Totaal. Dan kan je de andere laten staan.

Toegevoegd na 1 uur:
(zie ook de waardevolle discussie in de reactie onder mijn antwoord. Ik raad dus wel aan om één preparaat te nemen in plaats van 3 en overdosering te voorkomen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Som, je zult het toch met me eens zijn dat in de huidige maatschappij de nadruk wel heel erg lijkt te liggen op vitaminegebrek, maar dat vitamineoverschot daardoor een onderschat probleem is. Zelfs bij 1 soort vitaminepil tegelijk zou je teveel binnen kunnen krijgen, er vanuitgaande dat de verschillende waardes als aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en andere soortgelijke normen er, mits ze op de verpakking van de pillen staan, geen rekening mee kunnen houden wat je zoal verder binnenkrijgt aan vitamine A en dergelijke. Ben je er gezien hetgeen ik hierboven omschrijf niet met me eens dat het niet te zeggen valt of de combinatie van die verschillende pillen onschadelijk is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mlodewijk, ik ben het met je eens dat de druk snel ligt op vitaminegebrek en overschot een risico is voor vitamine A en B. Bij de pillen die ik ken zit de ADH op 50% per pil voor vitamine C, voor A en B lager. Pillen met een hoge ADH overdosis moeten vermeden worden. Ik kwam tot mijn antwoord omdat de vraagsteller aangeeft heel slecht te eten. Dan mag je er vanuit gaan dat de vitamineinname ver onder de maat is. Ook geeft de vraagsteller aan al voorzichtig te zijn en 1 pil te nemen en specifieke preparaten te nemen. Om overdosering te voorkomen raad ik daarom aan om éém preparaat te nemen en daarbij goed te kijken naar de dosering. Het is beter om een ADH van maximaal 100% aan te houden, bij voorkeur op 50%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, duidelijk en helemaal mee eens, krijg je ook nog een plusje van me voor dit goed onderbouwde antwoord.
Ik weet niet wat er in de "huid haar en nagel" zit.
Maar het idee 'baadt het niet dan schaadt' het niet gaat echt niet op voor vitamine, ook al wordt dit vaak gedacht.
Ook een teveel aan mineralen is niet altijd gezond. Teveel aan ijzer kan je bv heel moe van worden.
Zelfs vit C waarvan men altijd denkt, teveel is niet erg,want het wordt wel uitgeplast, kan op den duur schadelijk zijn als je teveel inneemt voor langere tijd.
Mijn advies zou zijn, ( maar ik ben geen arts natuurlijk)stop eens 2 maanden met alles en zorg voor een goede gezonde voeding met veel fruit en groenten.
Vit B kan je ook laten testen bij de huisarts, of je daar genoeg van hebt, of misschien een aanvulling nodig hebt. Dit kan met een bloedonderzoek (weet niet of je bloed daar al op geprikt is) Een bloedonderzoek gehad hebben, zegt ook niet alles ,want waar is er op onderzocht?
Wil je toch iets slikken hou het dan bij 1 multivitamine, door verschillende dingen te slikken kan je makkelijk over de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid heengaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord+1
Hebben ze de Q-koorts wel goed nagekeken? Ik ben absoluut geen arts, maar weet er aan de zijlijn door ervaring in eigen omgeving veel van.
Kijk in ieder geval eens naar voedingssupplementen op basis van groenten, fruit en rode bosvruchten (anti-oxidant) in capsule vorm, de synergie van deze produkten geeft vaak meer balans en de nodige aanvulling in het totaal.
Ik wil hier geen reclame maken, maar je kunt me mailen.

Sterkte en hartelijke groet,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slikken van vitamine pillen is eigenlijk overbodig. Bij een normaal voedingspatroon krijg je voldoende binnen.
Pas daarom op met het innemen van deze pillen en zeker de dubbele dosis.
Er is een redelijke kans dart je teveel binnen krijgt.
Ik zou het eens helemaal van je afzetten en ga eens vertrouwen op je lichaam. Je klachten kunnen mogelijk ook door spanning en misschien ook door al die tabletten komen.